Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Voor alle andere vragen, opmerkingen of suggesties, ook met betrekking tot het forum.

Moderator: Jan-Geert

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor DavePB » zo jan 17, 2021 1:13 pm

Veel succes met je nieuwe baan Gijs.
R15 TL in restauratie (1975),
R15 GTL Grand Prix in afwachting van restauratie (1977)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R20 TS (1984)
ZOE Q210 Intens met 43KwH accu-upgrade (2013)
DavePB
Standaard gebruiker
 
Berichten: 14
Geregistreerd: zo dec 29, 2019 7:30 pm

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor Rudi » zo jan 17, 2021 3:55 pm

Inderdaad rustig hier dus laat ik dan maar een antwoord typen. Had al via LinkedIn gezien dat je weer aan het werk bent inderdaad, dat is mooi. Het werken vanuit thuis is herkenbaar. Voor de lockdown kwam ik 1 a 2 keer per maand op kantoor (en voor Corona 5 dagen per week), de afgelopen tijd ben ik er helemaal niet meer geweest. In het begin wennen maar nu zou het weer raar voelen om "naar het werk" te gaan.

"Al" 3 jaar dezelfde auto, dat loopt uit de hand :-). Ik ben inmiddels bijna bij 21 jaar (en kwam erachter dat onze andere auto's inmiddels ook alweer 8 en 11 jaar in bezit zijn). We rijden soms maar een doelloos rondje in het weekend met de 25 dan blijft hij in ieder geval in beweging :-).

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: di dec 17, 2002 3:04 pm
Woonplaats: Netherlands

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor GijsB » ma apr 05, 2021 2:24 pm

Een van de dingen die ik nog niet van mijn lijstje op het gebied van autokoop, -verkoop, -bezit en noem maar op kon afstrepen, was het terugkopen van een auto die ik eerder in bezit heb gehad. Jullie raden het al: dat vinkje kan ik nu ook zetten.

De gelukkige is de Peugeot 405 Mi16 die ik in de zomer van 2017 in Duitsland kocht. In die tijd was dat een noodzakelijk inkomen. Op de momenten dat het qua schrijf- en adviesklussen wat rustiger was, kocht ik nogal eens een leuke auto, vaak in Duitsland, die ik dan weer met wat winst doorverkocht. Een enkeling, zoals de 405, haalde dit forum, de meeste niet.
Die Mi16 heb ik destijds een paar maanden zelf gehouden. Gewoon, omdat ie zo leuk is. Uiteraard getwijfeld om 'm zelf te houden, maar er zat geld in, dus toch maar niet gedaan. Eind 2017 verkocht ik de 405 aan een bekende uit de autojournalistiek.

Afgelopen zomer ruilde hij de 405 weer in, niet geheel toevallig ook bij een bekende van me die vooral in Audi's en Volkswagens 'doet'. De 405 werd aan de buurman gegund, ook een youngtimerhandelaar. Die besloot de 405 te houden en er een rally mee te rijden, waarna de auto in de privécollectie belandde. Maar begin dit jaar besloot hij toch de 405 online te zetten, niet wetende dat ik via-via wist dat de Mi16 in zijn collectie beland was. Lang verhaal kort, de deal was snel gesloten. Er is de afgelopen jaren goed voor de Peus gezorgd en ondanks dat de kilometerstand natuurlijk is opgelopen, zijn de technische en optische staat nog steeds zoals toen. Dus ik ben er (weer) blij mee!

Afbeelding
Gijs
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
Renault 25 V6 Injection kat. 1988
Peugeot 605 SLi 1994
Peugeot 405 Mi16 1994
Skoda 105 S 1985
Land Rover Freelander TD4 HSE 2011
GijsB
Sectie Moderator
 
Berichten: 1123
Geregistreerd: za apr 14, 2007 9:05 am
Woonplaats: Diever

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor Rudi » za apr 10, 2021 9:48 am

Gefeliciteerd, er gaat uiteindelijk niets boven een Franse auto (althans niet voor mij).

Ik heb zelf nu een Franse en een Duitse auto en in het verleden ook beiden gehad (Audi 100, Mercedes W123, Peugeot 604, vorige R25, Citroën C15, Renault Express), niet alle Duitse auto's zijn slecht maar ik ben zelf meer gesteld op comfort en af en toe iets geks dan saai en voorspelbaar.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: di dec 17, 2002 3:04 pm
Woonplaats: Netherlands

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor GijsB » zo aug 01, 2021 9:00 am

Zondagmorgen, zomer en een agressief buienfront dat boven Noord-Nederland huishoudt... Dus in plaats van lekker buiten in het zonnetje, binnen achter de keukentafel aan de koffie. En dat brengt me bij een korte update van het wagenpark, gewoon voor wie dat interessant vindt.

Allereerst natuurlijk de Renault 25 V6. Staat inmiddels al weer een jaar op Nederlands kenteken en na een overwintering in de schuur heb ik er deze zomer al weer een paar mooie ritten mee gemaakt. Alles bij elkaar misschien 500 kilometer, maar het is dan ook een hobbyauto. Geen gekke dingen tegengekomen, het is een heerlijke, fijne 25. Voor volgend voorjaar staat groot onderhoud gepland. Vanuit Duitsland zat er twee jaar Tüv op, dus dit jaar mocht ik de apk overslaan. Die is in mei 2022 aan de beurt, dus dat combineer ik dan met olie, filters en wat er verder nodig is. Ik heb de auto nog niet op de brug gezien, dus dan gaat ook dan gebeuren en wellicht dat ik preventief wat rubbers, kogels en andere onderstelzaken aanpak. Want op klinkerwegen is hier en daar wel een voorzichtig rammeltje uit de voortrein waarneembaar...

Dan de Peugeot 405 Mi16. Ik ben dolblij dat die weer 'thuis' is. Ook met deze auto heb ik al wat fijne ritten gemaakt en buiten dat vorige week de accu z'n laatste adem uitblies ook geen bijzonderheden.

Z'n grote broer, de 605 SLi, staat al weer een paar maanden gestald. Ik heb 'm dit voorjaar een paar maanden als dagelijks vervoer ingezet, omdat ik toch nauwelijks kilometers maakte. Hij is voorzien van een set nieuwe Vredestein Quatrac-banden en heeft vorige zomer groot onderhoud gehad. Rijdt nog altijd vorstelijk, al verbruikt het blok wat olie. Een liter per 1.500 km op precies te zijn, dus een aardige slok eigenlijk. Voorlopig laat ik het er maar bij, maar het is wel een aandachtspuntje. Op zich heeft de motor niet eens zo'n heel exorbitante kilometerstand, 208.000 om precies te zijn, maar inwendig is er dus al wel het een en ander versleten.

En we hebben nog een koddige Skoda 105S. Die is dit voorjaar door een vriend uitgebreid gepoetst. Die jongen heeft zelf een flinke verzameling Skoda's, en weet goed hoe je de lak moet aanpakken. En wat staat ie weer te stralen! Blijft bijzonder, inmiddels 36jaar oud, toch maar 33.000 kilometer en als nieuw.
Afbeelding

Tot slot had ik een leuke Skoda Octavia L&K. Had, want afgelopen winter heeft deze luxe Tsjech plaats moeten maken voor iets anders. Door corona reed ik in de periode januari tot en met maart amper kilometers, ondanks de nieuwe baan. Dat veranderde dit voorjaar doordat ik enkele projecten onder mijn hoede kreeg waar ik toch voor langs de vier vestigingen in Drenthe en Groningen moest. Dat, en met de verwachting dat er deze zomer weer meer bewegingsvrijheid zou komen, maakt dat ik op zoek ben gegaan naar het juiste exemplaar van een auto waar ik al langer zin in had.

Afbeelding
Jawel, een Land Rover Freelander 2! Voor de oplettende lezer niet mijn eerste Freelander, want als je een paar pagina's terugbladert in dit topic zie je dat ik al eens een Freelander (1) in bezit had. Vond ik toen al een heerlijke auto en ik heb er een hoop lol van en mee gehad. Nadeel van dat model was wel dat het allemaal wat grofstoffelijk is. Vlakke, matige stoelen, een behoorlijk geluidsniveau, weinig verfijning: een echte snelwegcruiser is het niet. Da's een keuze natuurlijk, maar het maakte dat ik toen al eens heb proefgereden met z'n opvolger, de Freelander 2, en tot de conclusie kwam dat die er ooit nog eens moest komen.

Het was even zoeken naar de juiste specs: een TD4 diesel moest het worden, met lekker veel opties zoals leer, stoelverwarming en een schuifdak. Liefst ook de Euro5-diesel die vanaf halverwege 2010 geleverd is. En met een volledig kloppende onderhoudshistorie.
En die vond ik. Bouwjaar 2011, HSE-uitvoering en met alle gewenste opties:

Afbeelding

Ja vrienden, dit past mij wel. Niet zo ordinair als een Range Rover (hoewel, de Discovery Sport zou een mooie opvolger zijn :lol:) maar wel heerlijk comfortabel, capabel en stoer. Technisch zijn deze auto's een stuk beter dan hun reputatie is en hoewel de wegenbelasting natuurlijk even pijn doet, is het verbruik met 7,3 liter/100 km heel acceptabel. En het blijft leuk om hier in de omgeving af en toe eens een onverhard bospad mee te pakken...

Tien jaar geleden was ik al eens twee weken in Noorwegen met mijn Saab Cabrio en een tentje. En toen al nam ik mij voor nog eens terug te gaan met ander materieel, simpelweg omdat ik teveel mooie kampeerplekken voorbij moest rijden omdat ik er met de Saab niet kon komen of omdat het onmogelijk was mijn tentje op de rotsige ondergrond op te zetten. Dus al jaren speel ik met het idee om met een 4x4 naar de Lofoten te gaan. Uiteraard ook kamperen, maar dan iets beter toegerust op het landschap daar. Plannen dus: de LaRo voorzien van een slimme, compacte slaapmogelijkheid achterin? Aangevuld met bijvoorbeeld een luifel of een zogenaamd achterkleptentje? Of investeren in een daktent? Heerlijk droom ik weg bij Youtube-filmpjes en schets ik ideeën voor een overland-LaRo. Juni 2022, dan wil ik die kant op. Ik heb dus nog even...
Gijs
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
Renault 25 V6 Injection kat. 1988
Peugeot 605 SLi 1994
Peugeot 405 Mi16 1994
Skoda 105 S 1985
Land Rover Freelander TD4 HSE 2011
GijsB
Sectie Moderator
 
Berichten: 1123
Geregistreerd: za apr 14, 2007 9:05 am
Woonplaats: Diever

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor Rudi » wo aug 04, 2021 8:05 pm

Een bezoek aan de Lofoten is zeer aan te raden. Ik kan uit ervaring vertellen dat dat ook met een R25 prima gaat overigens :-).

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: di dec 17, 2002 3:04 pm
Woonplaats: Netherlands

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor GijsB » do aug 05, 2021 5:58 am

Dat geloof ik direct, Rudi. De doorgaande wegen in Noorwegen zijn prima. Maar wat bij ons een N-weg is, is daar soms al onverhard. En wil je dán een keer een zijweggetje pakken, dan is vierwielaandrijving toch wel erg lekker.
Gijs
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
Renault 25 V6 Injection kat. 1988
Peugeot 605 SLi 1994
Peugeot 405 Mi16 1994
Skoda 105 S 1985
Land Rover Freelander TD4 HSE 2011
GijsB
Sectie Moderator
 
Berichten: 1123
Geregistreerd: za apr 14, 2007 9:05 am
Woonplaats: Diever

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor Rudi » ma aug 09, 2021 7:23 pm

GijsB schreef:Dat geloof ik direct, Rudi. De doorgaande wegen in Noorwegen zijn prima. Maar wat bij ons een N-weg is, is daar soms al onverhard. En wil je dán een keer een zijweggetje pakken, dan is vierwielaandrijving toch wel erg lekker.


Gezien de resultaten uit het verleden kan ik dat niet echt ontkennen. Die weggetjes nemen wij ook gewoon mee maar heeft in de afgelopen 20 jaar al wel twee gescheurde karkassen in de banden, een afgebroken uitlaat en een gescheurde voorspoiler opgeleverd en waarschijnlijk nog allerlei kleine dingen die ik inmiddels alweer vergeten ben. De levensduur van alle kogeltjes in de ophanging zal er ook wel door verkort zijn.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: di dec 17, 2002 3:04 pm
Woonplaats: Netherlands

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor Anne » za aug 14, 2021 7:48 pm

Real Road Test: Skoda Estelle 120L - it's no Joke!
https://www.youtube.com/watch?v=BZE9EwWn_GA
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 (608) met ac, cc, leer
Clio 1.4 RN 1993 (995)

gehad: Safrane V6 1995 aut. (777), Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Actieve gebruiker
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 23, 2004 8:00 am
Woonplaats: Belgie

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor cabrionieri » za sep 04, 2021 5:56 am

Its no joke! Maar de sticker van de Socialist Speed Shop op t luchtfilter is wel extremely funny!
cabrionieri
Standaard gebruiker
 
Berichten: 31
Geregistreerd: vr okt 05, 2012 6:58 pm

Vorige

Keer terug naar Off topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron