Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Voor alle andere vragen, opmerkingen of suggesties, ook met betrekking tot het forum.

Moderator: Jan-Geert

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor GijsB » zo jan 06, 2019 4:15 pm

Het is al weer even stil op zondagmorgen. Niet dat er niets gebeurd is, maar ik had niet eerder tijd voor een update dan deze zondagmiddag. Hoe dat zo? Allereerst heb ik na ruim vier jaar ondernemen besloten met mijn bedrijf te stoppen. Punt was dat de aankoopbegeleiding niet winstgevend te krijgen was, met andere woorden de kosten en geïnvesteerde tijd per klant stonden niet in verhouding tot de opbrengsten. Deels ving ik dat op door mijn freelance schrijfwerk, maar ook dat is geen vetpot en bovendien werd ik het dagenlang alleen op m'n werkkamer stukjes tikken ook een beetje zat. Tijd voor andere dingen dus en dat is een nieuwe baan geworden. Flinke reistijd en pittige werkweken maken dat ik het forum de afgelopen twee maanden een beetje verwaarloosd heb. En dus ook die groene TXE heb gemist, maar ach, waar had ik die nu weer moeten laten?

Met het wagenpark gaat het lekker. De Visa doet 't goed en is een verrassend comfortabel, maar ontzettend traag autootje. Gewoon leuk voor erbij en omdat ik 'm deel met iemand, zijn de kosten minimaal. Hij is momenteel 'opgehokt' maar omdat over twee weken zijn veertigste verjaardag gevierd wordt, is dat ook voor het laatst.

De Saab heb ik verkocht. Drie jaar van genoten, maar zoals het hoort bij een echte Saab waren de kosten niet mals. En op een of andere manier kon ik bij deze auto niet zo goed leven met imperfecties, dus werd alles aangepakt. Met flinke rekeningen tot gevolg. Na drie jaar was de lol er wel een beetje af, dus dat maakte het afscheid minder moeilijk dan gedacht. Been there, done that. Leuk om eens zo'n kanon gehad te hebben.

De 605 bevalt nog altijd buitengewoon goed. De hele zomer is het mijn dagelijkse auto geweest en ik heb er daardoor sinds de aankoop een jaar geleden zo'n 15.000 km mee gereden. Zonder een centje pijn. De apk bij Sebastiaan was geen probleem en ook geen probleem zijn flinke trailers (met een Visa erop), een spoedretourtje Keulen met vier passagiers en een paar weken intensief woon-werkverkeer. Ik ben het model meer en meer gaan waarderen en qua comfort heb ik weinig andere auto's meegemaakt die aan de 605 kunnen tippen. Sorry, zelfs de R25 niet. Ook de 605 staat momenteel lekker droog te overwinteren, want ik heb 'm niet nodig momenteel. Wel is hij toe aan een nieuwe distributieriem, moet er een olielekkage (krukaskeerring?) verholpen worden en ligt er een nieuwe radiator klaar vanwege minimale lekkage. Dagje klussen dit voorjaar dus.

Nog iemand die z'n winterslaap houdt is de Sven Hedin. Na een prachtige roadtrip door Schotland met twee vrienden heb ik 'm in de stalling geparkeerd. Het oude beestje deed het uitstekend. Karretje erachter en gaan, we zijn via Loch Lomond naar het eiland Mull gereden en toen via Glencoe en Loch Tay naar Pitlochry en via Edinburgh weer terug. Waanzinnige reis!

Afbeelding

Als leaseauto heb ik me de afgelopen twee maanden moeten behelpen met een overjarige Golf 1.6 TDI Bluemotion. Geen straf, maar een rijdend anticonceptiemiddel want saaiere auto's bestaan niet. Gelukkig kwam er vorige week een nette Peugeot 308 SW binnen van eind 2015, dus ook met 14 procent bijtelling, dus daar heb maar ik gauw mijn naam op gezet. Ook geen spannende auto, maar lekker compleet, comfortabeler en ruimer dan de Golf.

Tot slot de nieuwste aanwinst, want er stond nog maar één auto bij huis en dat kan natuurlijk niet! Dat is een Plymouth Laser RS Turbo uit 1990 en eerlijk, voordat ik de verkoper belde om een afspraak te maken had ik er nog nooit van gehoord. Niet zo gek, want de Laser is alleen in de VS en Canada verkocht, aangezien we in Europa de Mitsubishi Eclipse hadden. Hoe dat zit? Wel, eind jaren 80 bouwde de joint-venture van Mitsubishi en Chrysler (Diamond Star Motors) dit model als Plymouth Laser en Eagle Talon voor de Amerikaanse markt en Mitsubishi Eclipse voor de Europese. De mijne is in 1993 ingevoerd, voornamelijk om de motor. In Europa was de Eclipse er (vanaf 1992) alleen maar met een 150 pk sterke tweeliter, terwijl de Plymouth ook werd geleverd met een turbolader op de 4G63 Mitsubishi-motor. Dan heb je ineens 190 pk onder de kap en tel je mee! Kortom, een unieke auto in Nederland en eentje die ik elke rit meer ga waarderen, mede door de typische, Amerikaanse details. Het ding zit echt vol karakter en dat maakt 'm leuk.

Paar fotootjes maar dan? Gemaakt door Aart van der Haagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover, nu zijn jullie weer bij.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
Skoda 105S, 1985
Skoda Octavia Style Business, 2015
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor thieuke » di jan 08, 2019 8:23 am

GijsB schreef: Allereerst heb ik na ruim vier jaar ondernemen besloten met mijn bedrijf te stoppen. Punt was dat de aankoopbegeleiding niet winstgevend te krijgen was, met andere woorden de kosten en geïnvesteerde tijd per klant stonden niet in verhouding tot de opbrengsten. .

Ik heb nochtans fijn gebruik gemaakt van je diensten, puik werk geleverd.

Mogen we wel nog eens bellen voor aankoopadvies van een R25, gewoon voor de leuk??? (mocht ik ooit stallingsruimte vinden...)
GTS 1986
thieuke
Actieve gebruiker

Berichtdoor §teven » ma apr 08, 2019 6:27 am

Is de 308 ingewisseld voor een Octavia?
Afbeelding
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor GijsB » ma apr 08, 2019 6:42 pm

§teven schreef:Is de 308 ingewisseld voor een Octavia?

Dat is het nadeel van het werken bij een autobedrijf, je wielen kunnen zomaar onder je kont vandaan worden verkocht... Nu dus inderdaad een Octavia Combi, ook al zo'n natte Vinex-droom. Maar wel met een panoramadak dat wél open kan: erg lekker met de zomer op komst, al vraag ik me af hoe lang dit feest dan weer duurt.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
Skoda 105S, 1985
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor GijsB » za jun 01, 2019 10:34 am

De oplettende lezer had het al op kunnen merken: mijn onderschrift is weer eens gewijzigd. De leasert laat ik even buitenbeschouwing, dat is nog steeds een Octavia die doet wat ie moet doen en dat ook nog eens erg goed doet. Gewoon niets op aan te merken.

De Peugeot 605 staat al weer sinds november vorig jaar in de stalling. En daar blijft ie ook nog even: in september organiseert La Fête des Limousines een Tour des Limousines (hierover binnenkort meer!) en dan mag de 605 weer optreden.

De Visa gaat ook uitstekend, vorig weekend heeft het appeltjesgroene Citroentje staan shinen op het lustrumevemement van Elk Merk Waardig. Het blijft een vertederend autootje dat veel bekijks trekt.

Mijn camper en de Plymouth heb ik beide verkocht. De Plymouth was sowieso geen blijvertje, maar een vreselijk leuke impulsaankoop waar ik me de donkere wintermaanden mee vermaakt heb. Nu gaat een Belgische liefhebber ervan genieten, en dat is prima. De camper had ik best willen houden, maar andere plannen maakten dat ik er afscheid van heb genomen.

Afgelopen winter leidde een bezoekje aan Skoda Museum Nederland tot de aankoop van een Skoda 105S uit 1985. Misschien wel doordat ik mijn carrière in de automotive ben begonnen bij Pon Mobiel, de importeur van Skoda, heb ik altijd al een zwak voor dat merk gehad en zeker ook voor de koddige achterwielaandrijvers uit de jaren zeventig en tachtig. Ja, ze waren toen al hopeloos verouderd en reden niet bepaald lekker, maar zaten wél goed in elkaar en vertegenwoordigen toch een noemenswaardige stroming uit de historie van de automobiel. Dit exemplaar is in 2010 door Hans H. (jawel, de broer van Jos H.) uit Tsjechië geimporteerd met 30.000 kilometer op de klok. Nu staat er 33.000 op de teller en doordat de auto altijd binnen heeft gestaan, is de staat buitengewoon goed. Geen roest, deuken of slijtage te zien, alleen een wat verweerde laklaag die goed gepolijst moet worden. Dat gaat nog gebeuren, voorlopig maar eens lekker rijden.

AfbeeldingŠkoda 105 S 1985 by Eelco, on Flickr

Ook verkocht is mijn huis in De Meern. Dat ging sneller dan het verkopen van een auto, al binnen een week kon ik kiezen uit een aantal biedingen. Nu op zoek naar een vrijstaand huis met loods of grote garage in Zuid-Drenthe, zodat ik dichter bij m'n werk woon en eindelijk het wagenpark droog bij huis kan stallen. Wordt vervolgd...
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
Skoda 105S, 1985
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » za jun 01, 2019 3:15 pm

Erg leuke auto, ik had hem al in het echt zien staan, ergens dicht bij een Renault 25 die onderhoud nodig had :D .

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor §teven » za jun 01, 2019 5:23 pm

Je wordt een Skodaman! Leuk man zo'n bekaardenbakkie in Oostblokgeelbruin. Ouders van onze buren in Nijmegen vroeger hadden zo'n Skoda, het bejaardenimago kan ik er daarom niet los meer van zien. Buren zelf reden in een Kadett GSI, dus het contrast was wel groot.

En verkopen van huizen nu gaat razendsnel, op bepaalde gebieden na misschien. Heb ook die ervaring en ook op zoek gegaan naar de periferie met grote schuur en ruimte voor paard van mijn vrouw. Gelukt hier! Dus ik wens je veel succes Gijs, hopelijk kun je snel iets leuks vinden. Had je misschien als overbrugging toch de camper even moeten houden?
Afbeelding
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor GijsB » zo jun 02, 2019 2:08 pm

Net zoals Steven sta ik aan de vooravond van een verhuizing. Momenteel rij ik met de Octavia van de zaak zo'n 5.000 kilometer per maand, vooral woon-werk, af en toe zakelijk en nog wat privé. Ik tel dus bij en pak, zeker voor lange ritten, de leasert en rij de hobby-auto's eigenlijk alleen in het weekend. De Visa staat bij de mede-eigenaar momenteel, de 605 (geschorst) in een stalling in de buurt en de Skoda bij huis onder de carport.

Zeker is dat ik half augustus mijn huis in De Meern ga verlaten, maar ik heb nog niets anders. Kans is dus groot dat ik vanaf dat moment tijdelijk iets ga huren, een appartementje in de buurt van Zwolle ofzo. De augustus-verhuizing bestaat dan uit het opslaan van meubels en dozen ergens in zo'n Shurgard-achtige garagebox en zelf zal ik met een kleine hoeveelheid zooi ergens mijn intrek nemen. Er volgt dan, hopelijk binnen een half jaar, een tweede verhuizing naar het eindstation: een vrijstaand huis met grote schuur op maximaal een half uurtje van Zwolle.

De autocollectie is met dit vooruitzicht wat ingedamd. De Octavia met trekhaak voldoet prima als verhuisbus en als het echt D-day is neem ik van de zaak wel een busje met meubelbak mee.

Maar toen kwam ik deze leukerd tegen: een smurfblauwe Espace uit '95 met de onvolprezen J7T onder de kap en een hoop ervaring, maar ogenschijnlijk nette staat! Wat een vrolijk ding. En zo'n Espace II wordt ook heel rap zeldzaam. Ik heb de verkoper gesproken en zoals op de foto te zien is de auto volgens hem echt heel netjes, op een verbleekt (kunststof) dak na en wat andere doffe gedeelten in de blanke lak. Het tweede onderhoudsboekje is net als het eerste ook al bijna vol en de auto lijkt keurig onderhouden. Ik wil 'm, want...

...eind augustus ga ik met de familie (pa, ma, zus, zwager en hun twee kinderen) en weekje naar Oostenrijk op vakantie. We rijden er allemaal apart heen, want zowel mijn ouders als zus & co plakken er nog wat extra vakantie aan vast. Ik heb maar een week en knal dus alleen heen en weer. Een rit die het goedkoopst en comfortabelst te maken is in de Octavia natuurlijk, maar daardoor ook dodelijk saai zal zijn. En wat lijkt het me leuk om in Oostenrijk met z'n zevenen in de Espace de Grossglockner Hochalpenstrasse te bedwingen. Maar ja, om nu alleen daarvoor een extra auto te kopen en dan ook nog een van 24 jaar oud met 3,5 ton op de klok, da's toch ook een beetje maf.

Aan de andere kant: stoelen eruit en de Espace is de ideale verhuisbuis. De bank en de Billy's die niet in de Octavia gaan, passen wel in Grote Smurf. En de Visa kan welhaast overwinteren in het ruim van de Renault.

Dus om met Steven te spreken: wat zouden jullie doen? Zal ik deze week gaan kijken met het (grote) risico van dien? Of ben ik door de hitte bevangen en adviseren jullie een rondje afkoelen? Brand maar los!

Afbeelding
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
Skoda 105S, 1985
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor §teven » zo jun 02, 2019 3:05 pm

Leukleukleuk! En voor dat bedrag... Dit type Espace zie je eigenlijk helemaal niet meer, zou die ooit de klassiekerwaardering krijgen?
Afbeelding
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » ma jun 03, 2019 6:33 pm

Och, voor iemand die continue van auto wisselt kan dit er ook nog wel bij. Heel veel verlies zal je er waarschijnlijk niet op maken en dan ook nog onze bekende motor erin (maar daar heb ik wel een veel mooiere aftermarket cruise control aangehangen).

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Vorige

Keer terug naar Off topic