Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Voor alle andere vragen, opmerkingen of suggesties, ook met betrekking tot het forum.

Moderator: Jan-Geert

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor GijsB » zo jan 06, 2019 4:15 pm

Het is al weer even stil op zondagmorgen. Niet dat er niets gebeurd is, maar ik had niet eerder tijd voor een update dan deze zondagmiddag. Hoe dat zo? Allereerst heb ik na ruim vier jaar ondernemen besloten met mijn bedrijf te stoppen. Punt was dat de aankoopbegeleiding niet winstgevend te krijgen was, met andere woorden de kosten en geïnvesteerde tijd per klant stonden niet in verhouding tot de opbrengsten. Deels ving ik dat op door mijn freelance schrijfwerk, maar ook dat is geen vetpot en bovendien werd ik het dagenlang alleen op m'n werkkamer stukjes tikken ook een beetje zat. Tijd voor andere dingen dus en dat is een nieuwe baan geworden. Flinke reistijd en pittige werkweken maken dat ik het forum de afgelopen twee maanden een beetje verwaarloosd heb. En dus ook die groene TXE heb gemist, maar ach, waar had ik die nu weer moeten laten?

Met het wagenpark gaat het lekker. De Visa doet 't goed en is een verrassend comfortabel, maar ontzettend traag autootje. Gewoon leuk voor erbij en omdat ik 'm deel met iemand, zijn de kosten minimaal. Hij is momenteel 'opgehokt' maar omdat over twee weken zijn veertigste verjaardag gevierd wordt, is dat ook voor het laatst.

De Saab heb ik verkocht. Drie jaar van genoten, maar zoals het hoort bij een echte Saab waren de kosten niet mals. En op een of andere manier kon ik bij deze auto niet zo goed leven met imperfecties, dus werd alles aangepakt. Met flinke rekeningen tot gevolg. Na drie jaar was de lol er wel een beetje af, dus dat maakte het afscheid minder moeilijk dan gedacht. Been there, done that. Leuk om eens zo'n kanon gehad te hebben.

De 605 bevalt nog altijd buitengewoon goed. De hele zomer is het mijn dagelijkse auto geweest en ik heb er daardoor sinds de aankoop een jaar geleden zo'n 15.000 km mee gereden. Zonder een centje pijn. De apk bij Sebastiaan was geen probleem en ook geen probleem zijn flinke trailers (met een Visa erop), een spoedretourtje Keulen met vier passagiers en een paar weken intensief woon-werkverkeer. Ik ben het model meer en meer gaan waarderen en qua comfort heb ik weinig andere auto's meegemaakt die aan de 605 kunnen tippen. Sorry, zelfs de R25 niet. Ook de 605 staat momenteel lekker droog te overwinteren, want ik heb 'm niet nodig momenteel. Wel is hij toe aan een nieuwe distributieriem, moet er een olielekkage (krukaskeerring?) verholpen worden en ligt er een nieuwe radiator klaar vanwege minimale lekkage. Dagje klussen dit voorjaar dus.

Nog iemand die z'n winterslaap houdt is de Sven Hedin. Na een prachtige roadtrip door Schotland met twee vrienden heb ik 'm in de stalling geparkeerd. Het oude beestje deed het uitstekend. Karretje erachter en gaan, we zijn via Loch Lomond naar het eiland Mull gereden en toen via Glencoe en Loch Tay naar Pitlochry en via Edinburgh weer terug. Waanzinnige reis!

Afbeelding

Als leaseauto heb ik me de afgelopen twee maanden moeten behelpen met een overjarige Golf 1.6 TDI Bluemotion. Geen straf, maar een rijdend anticonceptiemiddel want saaiere auto's bestaan niet. Gelukkig kwam er vorige week een nette Peugeot 308 SW binnen van eind 2015, dus ook met 14 procent bijtelling, dus daar heb maar ik gauw mijn naam op gezet. Ook geen spannende auto, maar lekker compleet, comfortabeler en ruimer dan de Golf.

Tot slot de nieuwste aanwinst, want er stond nog maar één auto bij huis en dat kan natuurlijk niet! Dat is een Plymouth Laser RS Turbo uit 1990 en eerlijk, voordat ik de verkoper belde om een afspraak te maken had ik er nog nooit van gehoord. Niet zo gek, want de Laser is alleen in de VS en Canada verkocht, aangezien we in Europa de Mitsubishi Eclipse hadden. Hoe dat zit? Wel, eind jaren 80 bouwde de joint-venture van Mitsubishi en Chrysler (Diamond Star Motors) dit model als Plymouth Laser en Eagle Talon voor de Amerikaanse markt en Mitsubishi Eclipse voor de Europese. De mijne is in 1993 ingevoerd, voornamelijk om de motor. In Europa was de Eclipse er (vanaf 1992) alleen maar met een 150 pk sterke tweeliter, terwijl de Plymouth ook werd geleverd met een turbolader op de 4G63 Mitsubishi-motor. Dan heb je ineens 190 pk onder de kap en tel je mee! Kortom, een unieke auto in Nederland en eentje die ik elke rit meer ga waarderen, mede door de typische, Amerikaanse details. Het ding zit echt vol karakter en dat maakt 'm leuk.

Paar fotootjes maar dan? Gemaakt door Aart van der Haagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover, nu zijn jullie weer bij.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Saab 9-3 Aero Cabrio Abbott RHD, 2001
Peugeot 605 SLi 1994
VW LT 2.0 Westfalia Sven Hedin, 1979
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator
 
Berichten: 964
Geregistreerd: za apr 14, 2007 9:05 am
Woonplaats: Netherlands

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor thieuke » di jan 08, 2019 8:23 am

GijsB schreef: Allereerst heb ik na ruim vier jaar ondernemen besloten met mijn bedrijf te stoppen. Punt was dat de aankoopbegeleiding niet winstgevend te krijgen was, met andere woorden de kosten en geïnvesteerde tijd per klant stonden niet in verhouding tot de opbrengsten. .

Ik heb nochtans fijn gebruik gemaakt van je diensten, puik werk geleverd.

Mogen we wel nog eens bellen voor aankoopadvies van een R25, gewoon voor de leuk??? (mocht ik ooit stallingsruimte vinden...)
GTS 1986
thieuke
Actieve gebruiker
 
Berichten: 112
Geregistreerd: zo jun 14, 2009 12:39 pm
Woonplaats: Netherlands

Vorige

Keer terug naar Off topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten