Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Voor alle andere vragen, opmerkingen of suggesties, ook met betrekking tot het forum.

Moderator: Jan-Geert

Re: Espace op zondagmorgen: The Italian Job

Berichtdoor §teven » ma feb 05, 2018 7:04 pm

Hoe is het nu met de XM?
Afbeelding
maar nog wel een:
Renault Clio Initiale, LPG, 2002
Volvo 940 Estate HPT, benzine, 1997
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor GijsB » wo feb 07, 2018 6:07 pm

Slecht. Of eigenlijk ook weer niet. Inderdaad bleek de dagwaarde niet tegen te vallen en de hoogste bieding op het wrak was 200 euro. Ik heb 'm daarom zelf gehouden en daarnaast een uitkering van de dagwaarde min die tweehonderd piek gekregen. Een bekende van me wilde de XM we voor onderdelen gaan gebruikten en heeft 'm opgehaald, maar toen hij de auto zag dacht hij toch ook aan repareren. Dus definitief afgeschreven is de auto (nog) niet.

Bij mij op de dam staat inmiddels weer een nieuwe Limousine. Via-via kon ik de eigenaar worden van een Peugeot 605 SLi uit 1994, een origineel Nederlandse auto met 190.000km op de teller en een 605 van de eerste generatie. Een heerlijk pure basisversie, in prachtig beige metallic met een bijpassend lichtbruin interieur. Het ding rijdt voortreffelijk, en is als auto nog beter uitgebalanceerd dan de XM. Hij is stabiel, stil, zit heerlijk en de 122pk tweeliter achtklepper doet z'n ding zoals het hoort. Betere foto's volgen, maar dit is alvast een plaatje bij het praatje:

Afbeelding
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Saab 9-3 Aero Cabrio Abbott RHD, 2001
Peugeot 605 SLi 1994
VW LT 2.0 Westfalia Sven Hedin, 1979
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor §teven » wo feb 07, 2018 7:36 pm

Leuk zo'n eerste type 605, heb ik ook weleens naar gekeken. Volgens mij als klassieker/youngtimer niet erg gewild omdat hij niet onderscheidend genoeg is qua model. Heeft misschien een beetje de status van een Safrane: prima auto, maar niet karakteristiek genoeg en lijkt teveel op het kleinere broertje (Laguna bij Safrane, 405 bij 605).
Afbeelding
maar nog wel een:
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor GijsB » do feb 08, 2018 8:34 pm

Inderdaad was (en is) de grootste kritiek op de 605 de gelijkenis met de 405. Maar met die laatste ook als recent vergelijkingmateriaal kan ik zeggen dat de 605 echt een heel andere auto is. Je merkt echt dat de auto een dikke vijf jaar na de R25 ontworpen is, zoveel beter is het onderstel. Ook de ergonomie klopt en qua afwerking is het ook een stap vooruit. Zelfs met basismotor en -uitrusting is het ding Limousinewaardig, en meer dan dat.

De 605 van na de facelift in 1994 zie je nog wel eens, de pre-facelift van 1990 tot 1994 is welhaast uitgestorven. Zijn er nog zo'n 80 van in Nederland heb ik me laten vertellen, en dan vooral zescilinders. De vierpitters waren erg gewild voor export, dus zijn nauwelijks over.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor GijsB » ma feb 19, 2018 7:05 pm

Afbeelding

Toegegeven, de vormgeving van de R25 is meer karakteristiek. Maar toch ligt zo'n 605 in deze kleur heel lekker op het netvlies vind ik. Hoewel, als iemand me aanbod 'm vanavond nog om te ruilen voor die Persan rode TX V6, dan ben ik om. Dat dan weer wel.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor GijsB » zo apr 22, 2018 5:48 am

Zondagmorgen, jullie zaten al weer te wachten op een update in dit immer verrassende topic. Welnu, heel erg spannend is het dit keer niet, maar belofte maakt schuld natuurlijk.

Een paar weken geleden heb ik de Passat verkocht. Drie maanden met veel plezier in gereden, maar met het mooie weer was het de beurt aan de Saab. Die is weer uit de stalling, fris geserviced en voorlopig samen met de onvolprezen 605 mijn duo voor dagelijks vervoer.

Of fris geserviced is de VW LT Westfalia. Die heeft overwinterd in Angeren en is vervolgens onder regie van Jos voorzien van groot onderhoud, nieuwe banden, nieuwe distributieriem, koppeling, apk en nog wat dingen. Het busje bleek op de brug keihard en roestvrij, dus laswerk was niet nodig.

Daarna toch maar door naar de spuiter. De carrosserie zag er niet uit, maar bleek ook hard: de aanwezige roestplekjes waren puur oppervlakkig en relatief makkelijk weg te schuren. Nergens rot of doorgeroest, zelfs niet bij de spatbordranden of onder de raamrubbers. Dus om 'm netjes te maken toch maar gekozen voor een spuitbeurt. Het leuke is dat de originele striping nog nieuw te krijgen is, dus straks ziet het busje er weer helemaal als nieuw uit. Het resultaat is prachtig, dus de komende weken kan ik me bezig gaan houden met de verdere afwerking.

Afbeelding
Kort na aanschaf. Grote delen zijn met de hand zwart geverfd, waaronder de origineel bruin/beige 'Sven Hedin'-striping op de zijkant. Ook het neusje is onder handen genomen op een manier waar de anti-zwartepietbeweging van gruwelt.

Afbeelding
Aan het werk. Roestplekjes in de Fertan en met een hoop geduld en wat potten afbijt kwam onder de zwarte verf de originele striping weer tevoorschijn, die er voor het schuren af moest. Dat was een dag werk per kant.

Afbeelding
Schuurwerk, veel schuurwerk.

Afbeelding
Vers uit de spuitcabine!

Afbeelding
Dat ziet er goed uit! Nu nog de striping erop en wat andere afwerkingsdetails.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor §teven » zo apr 22, 2018 7:53 am

Dat ziet er stukken netter uit, goede update van de kampeerwagen. Past de LT op Jos' brug?
Afbeelding
maar nog wel een:
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » ma apr 23, 2018 6:23 pm

Als nieuw, leuk. Neem aan dat zoiets vooral leuk is en niet economisch verantwoord? (net als rijden in een R25).

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Jasper » ma apr 23, 2018 6:40 pm

Economisch verantwoord :-) . Vind dat wel leuk maar ik vermoed van wel! De prijzen van campers zijn behoorlijk en het kan als belegging gezien worden. Daarom is een dergelijke actie helemaal niet gek en in mijn ogen zelfs verstandiger dan het overspuiten van een 25 .. wat gewoon ook liefde is..
Een leuk project !
11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker

Berichtdoor GijsB » ma apr 23, 2018 7:09 pm

@Steven: hij paste niet op de brug van Jos en zelfs bij Sebastiaan was het spannend, aangezien de camper 3 meter hoog is en er voor de apk minimaal 1.65m hoogte onder de brug moet zijn. Het werd centimeterwerk, maar ging net.

Inderdaad zijn campers onvoorstelbaar waardevast. De onderkant van de markt, campers met werk en de minst courante indelingen en opbouw, bewegen zich zo rond 3.000 tot 6.000 euro. Dan heb je een Fiat Ducato met alkoofopbouw, turboloze diesel en apk, maar ook met wat werk en zo'n 25-30 jaar oud met minimaal 2 ton op de teller.
Volkswagenbusjes zijn idioot duur. Overpriced en overschat vind ik ook wel. Over een T1 zullen we het maar niet hebben. Een nette, mooi originele of goed opgeknapte T2 Westfalia kost al gauw 25.000 tot 40.000 euro. De T3, lange tijd verguisd, gaat in nette staat al over de 15.000 euro voor een Westfalia Club Joker. De T4 California begint bij 10 mille voor een aardige, dan heb je er een uit begin jaren negentig met dik twee ton op de klok. Een TDI uit eind jaren negentig met airco doet al het dubbele...

De LT Westfalia is het onbekende topmodel van de VW Westfalia-reeks eind jaren 70. Er was de Captain, een LT met hoog dak en twee slaapplaatsen en de Sven Hedin met het hoge slaapdak en vier slaapplaatsen. Mede door de ruime keuken en vaste douche-/toiletruimte is de LT veel handiger en bruikbaarder dan de T3. Momenteel stijgen ze enorm snel in waarde, dus de investering die ik heb gedaan is het dubbel en dwars waard.

Voor wie meer wil weten over de Sven Hedin (of lekker plaatjes kijken):
https://www.promobil.de/campingbus-oldtimer-westfalia-sven-hedin-vw-lt/
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor GijsB » vr mei 11, 2018 6:43 pm

Afgelopen weekend heerlijk op CitroMobile in Vijfhuizen vertoefd. La Fête des Limousines had er een standje waar we drie niet-Citroëns lieten zien: een heerlijke Talbot Tagora 2.6 uit 1982, een welbekende Peugeot 605 en de Renault 25 GTX van Job. Leuke gesprekken gevoerd, flyers uitgedeeld en natuurlijk zelf ook op de beurs rondgestruind.

Afbeelding

Ideaal was de camping naast het beursgebouw. Vrienden stonden er met hun SMV-caravan en voor mij was het een mooi moment om de LT te laten debuteren, inmiddels vrijwel klaar en voorzien van de originele Westfalia Sven Hedin-striping. Barbecueën, sterke verhalen en vooral heel veel gezelligheid.

Afbeelding

En ja, ik ben voor de bijl gegaan. Samen met een vriend gevallen voor een schattig varkensneusje, om precies te zijn een Visa Club (dus tweecilinder!) uit januari 1979 (dus een hele vroege!) in de kleur Vert Reinette. Altijd al een zwak voor gehad en nu dus in bezit. Er moet nog wat aan gesleuteld worden voor de apk en dan snel naar de RDW voor een kenteken, maar stiekem natuurlijk al een rondje gereden en wat is dat leuk zeg...

Afbeelding
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Peugeot 605 SLi 1994
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor §teven » za mei 12, 2018 4:18 pm

Oh, verschrikkelijk! Maar goed, ieder z'n meug hè. :wink:
Afbeelding
maar nog wel een:
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » zo mei 13, 2018 7:44 am

Gaaf, een Visa. Ook al een paar keer over getwijfeld, vooral de combi van stoelen en vering is fantastisch. Zoals sommigen misschien nog weten heb ik zelf jarenlang in een C15 rondgereden, wel met 4 cylinders.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Jan » zo mei 13, 2018 9:37 am

Een aparte verschijning die visa, wel in een lekker opvallende kleur!
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Robby » di mei 15, 2018 8:11 am

Hoog "broodbak" gehalte :P , maar zeker apart :wink:

RJ.
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Vorige

Keer terug naar Off topic