Weber carburateur

Voor alle technische feiten en vragen over de Renault 25

Moderator: Jasper

Weber carburateur

Berichtdoor CAHM » di okt 20, 2020 8:36 pm

Hallo,

Enkele maanden geleden heb ik wellicht de domste (maar toch stiekem wel de mooiste) fout gemaakt tot nu toe: een geïmporteerde R25 zonder enige geschiedenis gekocht. Het is een R25 GTS, 2.0 met Weber carburateur uit 1984.

Momenteel ben ik aan het wachten op een nieuwe temperatuursensor gezien bijna alles vervangen is en de meter nog steeds aangeeft dat hij oververhit.. Ondanks dat gaat mijn vraag niet over koelingsproblemen (maar tips zijn altijd welkom).

De 25 start en loopt prima wanneer de motor warm is maar niet wanneer deze koud is. Ik zag dat er al meerdere posts zijn maar die beantwoorden niet mijn vraag..

Soms start de motor koud direct, heeft even lage toeren en valt na +/-30 sec stil. Starten is daarna erg lastig: tijdens starten moet ik gasgeven (en blijven geven) om de motor draaiende te houden.

De choke lijkt te werken (koud (bijna) volledig dicht, warm open). Ik heb de carburateur met de schroef voor het toerental afgesteld (schroef aan de linkerzijde indien je voor de auto staat) en nu loopt de motor nóg prettiger wanneer deze warm is (iets rustiger). Echter geen/nauwelijks verschil wanneer hij koud is.
Nu las ik online iets over 'fast idle': een schroef, vergelijkbaar met de schroef voor het toerental maar dan specifiek voor de situatie waarin de choke dicht is? Het verdraaien van deze schroef zou mijn probleem dus kunnen oplossen?
Probleem is, A. klopt dit, B. heeft deze carburateur dergelijke schroef, C. waar zit deze?

Ik heb geen technische achtergrond en deze R25 is mijn 'leerspul', puur als hobby. Dat verklaart eventueel de 'onzin' die ik hierboven beschrijf.. :lol:

Iemand ideeën?
Alles is welkom :)
CAHM
Gast

Re: Weber carburateur

Berichtdoor Koen » wo okt 21, 2020 7:44 am

Lees dit topic eens door ... viewtopic.php?f=3&t=4737&p=43974
ex-2x R25 fase1 *TS '85 ('88 -'04) en *GTX '87 ('03 -'09)
Koen
Actieve gebruiker

Berichtdoor Robby » wo okt 21, 2020 7:50 am

Bedankt Koen, ik moest al aan jou denken bij dit soort/type vragen :wink: :D
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Berichtdoor CAHM » wo okt 21, 2020 10:23 am

Bedankt Koen!

Heb dat topic dus ook al enkele keren doorgenomen maar blijkbaar niet goed genoeg.. :)
Bij mijn 25 ontbreekt die schroef.. Verklaart misschien wel meteen het probleem, dat dan weer wel.

Iemand een idee welke schroef dat is?
Ik heb voorzichtig met enkele reguliere schroeven geprobeerd maar die passen niet (of de draad is niet meer goed..).
CAHM
Gast

Berichtdoor thieuke » za okt 24, 2020 7:34 am

Oh, die problemen die jij beschrijft heb ik hier al 30 jaar. Zal ook dat topic eens doornemen.
GTS 1986
thieuke
Actieve gebruiker

Berichtdoor Koen » di okt 27, 2020 10:05 am

De verschijnselen die CAHM beschrijft zijn vrijwel zeker te wijten aan een niet goed functionerende choke-regeling, meestal veroorzaakt doordat het bimetaal en de diverse onderdeeltjes in het 'choke-gedeelte' niet meer goed gangbaar zijn.
Het advies is dan ook : demonteer het deksel en bimetaal en maak alle onderdelen goed schoon, stel het daarna weer goed af.
In mijn herinnering was het eenvoudig, maar het is al een aantal jaartjes geleden ;)

ik heb nog de betreffende pagina's uit de 1e Haynes gekopieerd, daar staat het wat uitgebreider in dan in de vraagbaak
tik op de link en je kunt het downloaden : beschrijving weber in Haynes
ex-2x R25 fase1 *TS '85 ('88 -'04) en *GTX '87 ('03 -'09)
Koen
Actieve gebruiker

Berichtdoor CAHM » wo okt 28, 2020 11:17 am

Bedankt Koen! Ga toch maar eens de Haynes bestellen. Voor mij niet te vergelijken met de vraagbaak :).

De schroef (initial throttle opening) die staat afgebeeld op 3.17 ontbreekt bij mij. Zou dat niet hét probleem kunnen zijn? Zo ja, iemand een idee waar ik die kan krijgen/welke schroef het is?

Mijn garage heeft overigens de verwachting dat het een kapotte koppakking is gezien er ook koelingsproblemen zijn...
CAHM
Gast

Berichtdoor CAHM » di nov 10, 2020 9:29 pm

Inmiddels heb ik weer nieuwe informatie..

De garage heeft getest of de koelingsproblemen te relateren zijn aan een kapotte koppakking: dit is niet het geval. De motor blijkt helemaal niet warm te lopen: elektronisch gaat er iets mis, verdachte is instrumentenpaneel (uhm.. ja.. vetrouwen op oude Franse elektronica: beginnersfoutje? :?).

Gelukkig was ik vandaag welkom bij een andere liefhebber van oldtimers. Naar zijn verwachting is het ontbreken van de schroef (initial throttle opening) de oorzaak van het slecht starten. Morgen ga ik enkele bedrijven na om te kijken of ik deze schroef (eventueel als onderdeel van een set) kan bestellen.

Voor nu genoeg te doen dus :D

Ik zal me ook even voorstellen op het forum, is misschien wel zo netjes.. :)
CAHM
Gast

Berichtdoor Robby » wo nov 11, 2020 8:41 am

Goed bezig, succes ermee :D

RJ.
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Keer terug naar Techniek Renault 25