Leiding koppeling cilinder

Voor alle technische feiten en vragen over de Renault 25

Moderator: Jasper

Leiding koppeling cilinder

Berichtdoor Job » zo jun 10, 2018 7:27 pm

Goedenavond,

Afgelopen weken een puzzeltje gehad met de 25, de koppelingscilinder op de bak begon het te begeven. Eerder had de hoofdcilinder bij het pedaal al de geest gegeven en deze werd gereviseerd omdat nieuw niet te krijgen was. Bij Jos kon ik een goede gebruikte koppeling cilinder ophalen welke zou moeten passen, echter bleek deze bij thuiskomst toch iets anders dan de cilinder die van mijn auto af kwam.
De aansluiting van de leiding was namelijk M10x1.00 in plaats van M12x1.00 zoals de wartel van de leiding. Deze afwijking is echter gemakkelijk te veranderen door het gat iets te ruimen en de juiste schroefdraad te tappen.
Dat gedaan hebbende alles weer aangesloten en bij de eerste maal koppelen sprong de plastic leiding uit de wartel, de bobbel in de plastic leiding waarmee de wartel hem aandrukt in de cilinder was weggesleten en hierdoor werd de leiding niet meer geborgd. Omdat dit een speciale manier is van afdichten, namelijk niet op een conische afdichting maar met een rubbertje wat uit zet als de wartel word aangedraaid kon er niet simpelweg een remleiding met stuik worden geplaatst. Met Jos overlegd en dit zou wel uitdraaien op een handgemaakte leiding.
Toch even bij de hydrauliek winkel in de buurt langs gereden en die kwamen met een perfecte oplossing, een wartel M12x1.00 en aan de andere zijde een knelkoppeling voor 6.00mm leiding. Twee maal deze koppeling en 1,5m koperleiding(makkelijk te buigen en te verwerken) deden de truc, even ontluchten en de leiding goed in knellen en de auto koppelt weer perfect!
Dus ook dit niet te vinden onderdeel kan gemakkelijk worden vervangen door een in mijn ogen betere en duurzamere oplossing.

-Job
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
-Renault 25 GTX van 1985
kleurnummer 116
Bruin stoffen interieur
165000km(veranderd dagelijks)
Job
Standaard gebruiker

Re: Leiding koppeling cilinder

Berichtdoor Jasper » zo jun 10, 2018 8:09 pm

Hallo ,

Begrijp ik het nu goed of lees ik het verkeerd of?
Is de leiding van de koppeling van de cilinder bij het pedaal wat vast aan de carrosserie zit nu naar de cilinder op de versnellingsbak welke (al is het niet veel) bewegings vrijheid heeft , van koper ?
Ben je niet bang van het ‘lepeltje’ effect?
— buig een lepeltje 20 x en hij breekt —

Of heb je dit anders opgelost ?
11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker

Berichtdoor Oscar51 » ma jun 11, 2018 8:37 pm

De originele koppelingscilinder van de bakkant is nog gewoon te bestellen, ergens tussen 15 en 25 euro op internet. de Renault Traffic en de Alpine onder andere hadden deze ook. Opvallend is dat die van de Alpine gewoon 100 euro duurder is, wellicht omdat het rubber dichtringetje er bij zit.
Ben het bestelnummer effe kwijt maar heb twee van die dingen besteld ( in Duitsland maar na wat meer speurwerk ook dichterbij huis te vinden) aangezien de verzendkosten bijna gelijk zijn aan de aanschafwaarde van de cilinder. Heb dus nog een reserve liggen.
Jos heeft het Renault partnummer vast nog wel ergens en als je effe googled vind je de soortgelijke (ander merk) ook nog wel.
Probeer wel het rubber dichtringetje erbij te bestellen want het is tobben als dat kapot gedraaid is. Er zijn ook voor 3-4 euro revisiesetjes te krijgen. Ik meen bij auto onderdelen 24.be.
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Berichtdoor Jos » ma jun 11, 2018 8:49 pm

Oscar, wanneer is dat geweest? Met behulp van het originele nummer vond ik nu alleen nog maar exemplaren van plm 80 euro en duurder; excl porto. Of ze adverteerde maar hadden ze niet liggen.Voor mezelf heb ik nog ergens een nieuwe op reserve
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Oscar51 » di jun 12, 2018 2:51 pm

Een maand of 3 geleden (1 maart) mocht de wagen weer de weg op maar had een duidelijk koppelingsprobleem.
En vorig jaar had ik bij Jos al een gebruikte koppelingscilinder(bakkant) gehaald voor soortgelijke problemen. Besloten dus om toch maar een nieuwe op te scharrelen. Drie maanden terug gegoogled op nummer 7700588892.
Ben uitgekomen bij www.autodoc.nl en vond daar onder andere cilinder van LPR voor 24 euro nu voor 17,24 euro in de aanbieding en de Delphi voor 29,59 euro(productnummer LL21520) en tevens een reparatie/revisieset( productnummer D3325) voor 5,87 euro. Met het laatste item heb ik geen ervaring maar zou ik de volgende keer erbij bestellen dan heb je waarschijnlijk het rubbertje van de aansluiting op de hydroliekslang erbij. Het rubbertje bij mijn koppelingscilinder was beschadigd en lekte. Heb dat als volgt gefixed door : het beschadigde deel af te knippen en het afgeknipte deel te vervangen door een passend rubber ringetje van de plaatselijke installateur. Werkt tot nu toe prima.

Job was het lastig om de cilinder bij het pedaal te wisselen want op die hoogte verlies mijn auto nu ook olie?!
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Berichtdoor Jos » di jun 12, 2018 3:08 pm

Oscar, die had ik ook gevonden maar ze zijn niet meer op voorraad. Delphi op meerdere plaatsen goedkoop maar nergens op voorraad. Wel een groot prijsverschil tussen de merken onderling

Jos
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Oscar51 » di jun 12, 2018 5:50 pm

Heb de doos erbij gepakt, daar stond nog de naam van de leverancier op. Dat was cleverlog autoteile.de via die zoeknaam kom je op www.motointegrator.de. zoek op merk en model en klik op Nehmerzylinder.
Dan kom je bij de LPR8104 en kun je bestellen m.i. heb ik 3 maanden geleden ook gedaan, duurde 4 dagen voor de cilinders er waren. Maar Jos zit dichter bij Duitsland dan ik. :D
Als je zoekt op LPR 8104 kom je op Ebay.co.uk en daar waren net nog 7 exemplaren op voorraad. Voor 22 pond.
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Berichtdoor Jos » di jun 12, 2018 6:53 pm

In de UK had ik ze inmiddels ook gevonden. Incl porto gemiddeld zo'n 40 euro. Maar aan 1 reserve heb ik voorlopig wel genoeg. De tijd om van alles maar in voorraad te hebben is wel zo'n beetje voorbij. Denk dat er bv nog wel 40 bovenste fuseekogels liggen, tig handremkabels, vele stab. stangen etc. Dat gaat nooit meer op en een deel zal ooit wel bij het oud ijzer terechtkomen hoewel mijn erfgenamen daar eerder voor zullen zorgen dan ik....
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Jasper » di jun 12, 2018 8:33 pm

Ik zal morgen even kijken wat Renault orgineel nog doet, heb eigenlijk dit onderdeel nog niet bekeken de laatste jaren.
Ik zal kijken naar B29E, B295, B29F en B29G
Ik zal de prijzen mits beschikbaar vermelden.
11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker

Berichtdoor Jos » wo jun 13, 2018 7:49 am

Die van B29G is interessant. De turbo 205 pk heeft unieke koppelingcilinders dus alleen maar voor dit type
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Jasper » wo jun 13, 2018 10:37 am

Voor een B29E (un1) 7700732756 , laatst bekende prijs 173.95 euro ex btw (bruto)
Voor een B29F , B295 (un1) 7700770689 , laatst bekende prijs 184.19 euro ex btw (bruto)
Voor een B29G (un1) 6001024043 , laatst bekende prijs 164.16 euro ex btw (bruto)
Voor een Alpine (D501) 7700770689 , laatst bekende prijs 184.19 euro ex btw (bruto)

Opvallende (inderdaad Jos) is dat Alpine meestal met 60 nummers begint, maar voor de koppelingcilinder een 77 nummer heeft en de B29G (v6 205PK) een 60 nummer heeft.
Bekend is dat de B29G geproduceerd, motorisch ontworpen, veranderd, verbeterd door BEREX welke 'ook' in Diepe was waar de Alpine geproduceerd is. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft.

Maar ja.. alle bovenstaande nummers zijn niet meer leverbaar bij meneer Renault

Belangrijk !! Dit is de cilinder op de versnellingsbak !!!!
Jasper
Actieve gebruiker

Berichtdoor Anne » wo jun 13, 2018 3:04 pm

Jos schreef:In de UK had ik ze inmiddels ook gevonden. Incl porto gemiddeld zo'n 40 euro. Maar aan 1 reserve heb ik voorlopig wel genoeg. De tijd om van alles maar in voorraad te hebben is wel zo'n beetje voorbij. Denk dat er bv nog wel 40 bovenste fuseekogels liggen, tig handremkabels, vele stab. stangen etc. Dat gaat nooit meer op en een deel zal ooit wel bij het oud ijzer terechtkomen hoewel mijn erfgenamen daar eerder voor zullen zorgen dan ik....

40 fuseekogels! Is dat niet een beetje overdreven? :lol:
Ik zou eens een uitverkoop van de onderdelen hier op het forum houden. Dat is een stuk beter dan dat het bij het oud ijzer zou belanden.
Safrane V6i aut. 1995 @187K (777)
Clio 1.4 RN 1993 (995)
gehad: Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Standaard gebruiker

Berichtdoor Job » wo jun 13, 2018 5:10 pm

@Jasper, Ik heb de leiding over de gehele lengte met beugeltjes vast gemaakt aan de carrosserie, bij heel veel auto`s zit de leiding op die manier en dat is probleemloos. Koper neemt de trilling in zich op vandaar dat ik ook niet voor staal gekozen heb. Het lepeltje effect zou kunnen optreden als de leiding niet goed was opgehangen maar daar is geen sprake van.

@Oscar51, zoals ik aangaf is de hoofd koppelingscilinder niet nieuw meer te krijgen en kan deze enkel gereviseerd worden, bakzijde is nog nieuw verkrijgbaar. De revisie heb ik zelf gedaan en is tot nu toe nog steeds goed gebleven. Deze kan ook nog lekken op de aanvoerleiding vanuit het reservoir omdat die slang vaak slecht word zoals bij mij ook het geval was.(let er op remvloeistof bestendige slang te gebruiken bij het vernieuwen).
Ook de aansluiting waar de aanvoerslang op zit moet gedemonteerd worden omdat daar een borg pen onder zit die er uit moet om het binnenwerk los te halen. Die aansluiting gaat echter niet zonder geweld uit de cilinder en ik heb de (kunststof) aansluiting er weer in gelijmd met 2k vloeibaar staal van Loctite.
De cilinder bij het pedaal wisselen is een aardig klusje omdat je er matig bij kunt, dit in perspectief want je kunt er nog heerlijk bij in vergelijking tot een moderne auto :roll:

-Job
-Renault 25 GTX van 1985
kleurnummer 116
Bruin stoffen interieur
165000km(veranderd dagelijks)
Job
Standaard gebruiker

Berichtdoor Jos » wo jun 13, 2018 5:57 pm

40 fuseekogels! Is dat niet een beetje overdreven? :lol:
Ik zou eens een uitverkoop van de onderdelen hier op het forum houden. Dat is een stuk beter dan dat het bij het oud ijzer zou belanden.

Dat is ook overdreven maar tig jaren geleden kon ik in 1 koop het 1 en ander overnemen. Daar waren 50+ van deze kogels bij. Op het forum plaatsen van onderdelen is al eerder gedaan en niet om het 1 of ander maar bijna iedereen weet al van mijn magazijn. Zo rond 2002 ben ik dat op gaan bouwen, een aantal jaren later weer verbouwd en een (her)opening in 2010 met BBQ gehouden. Ja, ja, er werd zelfs een lintje doorgeknipt (sorry dat was bij een eerdere opening) :mrgreen: Helaas zijn veel foto's op het forum niet meer te bekijken maar deels wel van de heropening onder 'open meeting' . Het verschil met de foto's van toen is dat er in eerste instantie veel meer onderdelen zijn bijgekomen maar afgelopen jaar weer aanhangers vol aan gebruikte onderdelen afgevoerd. Je kunt tenslotte niet alles tot in de eeuwigheid bewaren maar uiteraard alleen onderdelen waarvan er tig lagen.
Onderdelen heb ik ook al eens op MP geplaatst en dat leverde toch weer een paar nieuwe contacten cq 'klanten' op.
Buiten de vaste forummers zijn er nog een half dozijn 25 rijders die dus niet op het forum komen maar wel hier langskomen voor onderdelen etc.
Laatst bijgewerkt door Jos op wo jun 13, 2018 7:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » wo jun 13, 2018 7:25 pm

Tja, als ik kijk hoe snel die kogels verslijten dan lijkt mij 40 niet overdreven veel om op voorraad te hebben (voor zo ongeveer alle 25's in Nederland :D ).

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Volgende

Keer terug naar Techniek Renault 25