Koplamp 4-cylinder

Voor alle technische feiten en vragen over de Renault 25

Moderator: Jasper

Koplamp 4-cylinder

Berichtdoor Rudi » zo jul 03, 2011 5:32 pm

Weet iemand hoe de "eenvoudige" koplamp in elkaar zit?

Omdat ik al richtingaanwijzers in mijn nieuwe V6 bumper heb worden de lampjes in mijn koplampen niet meer gebruikt. Nou dacht ik die te vervangen door witte lampjes en daar dagrijverlichting van te maken maar er blijken al witte lampjes in te zitten. Blijkbaar zit er een of ander oranje filter in de lampunit maar ik kan niet precies zien hoe en wat. Aangezien ik geen reservelampen heb wil ik er ook niet teveel mee gaan experimenteren.

Is hier eenvoudig iets aan te passen of heb ik gewoon pech gehad?

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Re: Koplamp 4-cylinder

Berichtdoor Rudi » zo mei 21, 2017 8:07 am

Tja, soms blijven projectjes "even" liggen maar ook deze staat nog steeds op de to do lijst. Ik heb inmiddels een oude lamp over om mee te experimenteren dus die heb ik deze week eens uit elkaar gehaald. Dat was overigens een stuk makkelijker dan verwacht, het glas kun je er heel makkelijk vanaf halen. Er zit inderdaad een oranje filter in de lamp dat je kunt verwijderen. Overigens ook nog een wit filter.

Nu kan je er natuurlijk gewoon een 21W lampje in doen na verwijderen van het filter en dan heb je denk ik dagrijverliching die qua hoek en lichtsterkte en positie aan alle eisen voldoet, alleen dan helaas zonder type goedkeur. Daarnaast weet ik niet of het qua warmteontwikkeling goed gaat. Het ontwerp is natuurlijk gemaakt voor een lamp die af en toe knippert. Alternatief idee is om gewoon goedgekeurde LED dagrijverlichting in deze behuizing proberen te verstoppen.

Ter experiment heb ik maar eens even mijn LED looplamp er in geduwd (eerst mijn telefoon LED maar toen had ik ineens een probleem toen ik een foto wilde maken :D )

Rudi

Afbeelding

Afbeelding
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » zo mei 21, 2017 8:17 am

Net deze site gevonden die suggereert dat een keurmerk niet nodig is als je het netjes doet?
http://particulier-autoverkopen.nl/dagrijverlichting-drl-zelf-inbouwen/

Zou willen dat het waar is maar lijkt me niet?

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Robby » zo mei 21, 2017 10:42 am

Wil je het perse in de koplamp hebben dan Rudi? Je zou ook kunnen overwegen om bv led strips in de middengrille te monteren (zo heeft mijn clio de dagrijverlichting ook meer gecentreerd zitten). Ik weet niet of dat bij de 25 mooi is, maar dat zie je natuurlijk pas als het gemonteerd is :)
Desnoods maak je ze demontabel. Dat soort "led-reepjes" koop je voor bijna niks bij onze vriend Action volgens mij.

RJ.
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Berichtdoor Jasper » zo mei 21, 2017 4:15 pm

Dag rij verlichting is onderhevig aan eisen qua kleur en plaatsing , voor zover je die plaatst in de koplamp op de plaats van de richtingaanwijzer in de kleur wit voorzie ik qua APK niet zoveel problemen . Qua type goedkeuring is het natuurlijk niet juist en 'zou' je in het meest erge geval gezeur kunnen krijgen buiten de APK om. De halve wereld plaatst zelf dagrijverlichting dus gewoon fijn verder gaan met dit leuke experiment . Led is slim ivm met de warmte ontwikkeling en voor andere zelf plaatsers adviseer ik de APK regels na te zien want er is een maximum maatgeving vanaf de rand van het voertuig voor de plaatsing van de dagrijverlichting.
Laat ze trouwens alleen branden als dimlicht uit staat, wel zo fijn.
11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker

Berichtdoor §teven » zo mei 21, 2017 7:45 pm

Nee, ajb geen DRL in een 25! De gruwel!

Ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe je het glas van de lamp hebt verwijderd. Ik wilde destijds in mijn TXE de stadslichten in de grootlichtunits hebben, vanaf de achterkant was dat geen doen, misschien met het glas er af was het wel gelukt.
Afbeelding
La Renault 25, une voiture à vivre...
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » ma mei 22, 2017 7:44 pm

@RJ: Niet perse in de koplamp maar wel iets origineels. Van die LED streepjes heeft iedereen al.

@Jasper: Ik ben bekend met de plaatsingseisen, LED leek mij ook al een goed idee ivm wamte ontwikkeling. Uiteraard komt er dan zo'n schakelkastje bij zodat ze uitgaan als je het licht aanzet. Eigenlijk gaat mijn voorkeur wel uit naar iets dat echt 100% legaal is, maar ja, je kunt niet alles hebben.

@Steven: DLR die niet opvalt mag van mij best in een R25. Mijn auto is al vanaf aankoop niet orgineel, bij een perfect exemplaar zou ik het niet doen waarschijnlijk. Het glas van de koplamp was erg makkelijk: 4 klemmetjes verwijderen en ik kon het glas er zo afpakken.

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Keer terug naar Techniek Renault 25