APK regels & schorsen

Voor alle overige Renault 25 zaken

Moderators: GijsB, Jos

APK regels & schorsen

Berichtdoor §teven » wo apr 30, 2014 5:53 am

rolie schreef:als ze tijdens de apk er achter komen dan is 10 dagen levertijd voor een aantal rubbertjes een beetje lang en heb je zo een boete voor geen apk

Tien dagen voor het verlopen van de APK de auto laten keuren is ook wel erg krap, zeker met een wat oudere auto waar wel wat vaker iets aan de hand kan zijn. Je mag een auto twee maanden voor de einddatum van APK opnieuw laten keuren, met daarna een keuring die 14 maanden geldig is. Je hebt dan dus twee maanden de tijd om mankementen te (laten) repareren. Alleen dan niet rijden, want ik geloof dat er dan automatisch een boete komt (de afkeur overrulet de oude geldige APK van die twee maanden) mocht je kenteken ergens gescand worden (snelweg, flitspaal etcetera).
Afbeelding
La Renault 25, une voiture à vivre...
§teven
Super gebruiker

Re: hulpstang achterwielophanging

Berichtdoor Koen » wo apr 30, 2014 9:33 am

§teven schreef:
Tien dagen voor het verlopen van de APK de auto laten keuren is ook wel erg krap, zeker met een wat oudere auto waar wel wat vaker iets aan de hand kan zijn. Je mag een auto twee maanden voor de einddatum van APK opnieuw laten keuren, met daarna een keuring die 14 maanden geldig is. Je hebt dan dus twee maanden de tijd om mankementen te (laten) repareren. Alleen dan niet rijden, want ik geloof dat er dan automatisch een boete komt (de afkeur overrulet de oude geldige APK van die twee maanden) mocht je kenteken ergens gescand worden (snelweg, flitspaal etcetera).

Dat hangt er maar vanaf wat je garage doet, als je op goede voet staat met je garage beschouwen ze de eerste keuring als een 'voor-keuring', waar de evtl afkeurpunten in kaart worden gebracht, er hoeft dan nog niets in het APK-systeem te worden ingevoerd. Je kunt dan nog gewoon blijven rijden tot je vervaldatum en hebt alle tijd om de auto 'keuringsklaar' te maken. Pas als je klaar bent volgt de 'officiële' APK-keuring, waar dan weinig verrassingen meer zullen zijn, als je de reparaties goed hebt uitgevoerd ..
Overigens is de pakkans bij een korte overschrijding erg klein en de evtl boete wordt je ook niet echt arm van :wink:
ex-2x R25 fase1 *TS '85 ('88 -'04) en *GTX '87 ('03 -'09)
Koen
Actieve gebruiker

Berichtdoor rolie » wo apr 30, 2014 8:53 pm

je krijgt tegenwoordig al een bekeuring voor het niet hebben van een apk automatisch opgestuurd zonder dat je er een meter me heb gereden. ik weet dat je al 2 maanden voor de apk datum kunt laten keuren. en ik doe dat vaak een aantal weken voor het verlopen van de apk om te voorkomen dat als ik een onderdeel nodig heb en
er zit een wat langere levertijd aan niet te laat ben. en ik heb thuis een hoop reserve onderdelen. alleen deze hulpstangen had ik niet liggen. de rubbers kosten tegenwoordig 8 stuks voor 18 euro incl btw.

groet roland
rolie
Actieve gebruiker

Berichtdoor Robby » do mei 01, 2014 7:36 am

rolie schreef:je krijgt tegenwoordig al een bekeuring voor het niet hebben van een apk automatisch opgestuurd zonder dat je er een meter me heb gereden.

groet roland

Dit lijkt mij een beetje kort door de bocht gesteld. In welke context zie je dit overigens? Als je het over de situatie hebt dat je nog geen meter gereden hebt, neem ik aan dat de auto uit de schorsing komt en gekeurd moet worden.
Het is bekend dat er tussen het moment van aanmelden bij de rdw en het (niet tijdig laten) keuren (afmelden) er gemiddeld 1 a 1,5 maand tussen zit voordat jij een boete op de mat krijgt. Zie oa:
http://verkeersboetes.blogspot.nl/2010/ ... uring.html

Ik heb afgelopen weekend mijn v6 ook weer in de belasting gezet, deze week heeft de auto een APK keuring. Als hier een week tussen zit heb ik echt niet gelijk een boete op de mat.

Sterker nog, 2 jaar terug is er relatief veel laswerk aan mijn camperbusje uitgevoerd terwijl de apk al ruimschoots verlopen was (ruim 5 weken). Nu kan dit natuurlijk wel een risico zijn met het oog op een boete, maar in dit geval is de wagen nog gewoon tijdig opnieuw gekeurd.

Bij mij is er ook altijd sprake van een soort voorkeuring, zoals Koen ook aangeeft. Dit geeft je de kans onvolkomenheden tijdig weg te werken.

RJ.
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Berichtdoor Jos » do mei 01, 2014 11:48 am

Ik heb (helaas) een paar ervaringen opgedaan met APK boetes.

Het APK boek van de garage zegt het volgende:

"Is uw auto na de einddatum van de APK niet opnieuw gekeurd dan kunt u een boete krijgen. U mag tot 2 maanden na de einddatum uw auto aan de openbare weg parkeren echter na deze periode dient de auto op privé terrein te staan en mag niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. De auto dient dan tevens geschort te worden van de APK. Indien u dit niet doet ontvangt u automatisch een boete voor het in bezit hebben van een auto zonder APK.
Is uw auto niet APK gekeurd maar nog binnen de 2 maanden na de laatste keuringsdatum dan mag u enkel nog rijden naar de dichtstbijzijnde APK keurstation waar de auto APK gekeurd dient te worden".

De laatste regel wordt massaal overschreden. Je kunt evt ook problemen krijgen met de verzekering. Stel je (met verlopen APK) rijdt tegen de achterkant van een voorligger (bv bij stoplicht) en men komt er achter dat de remmen ondeugdelijk zijn (dat hoeft dus niet de oorzaak te zijn) dan kun je wel eens de schade uit eigen zak moeten betalen. Remverschillen etc zijn toch 1 van de meest voorkomende APK punten. Zeker wanneer de politie er bij komt, je data na trekt dan kun je problemen verwachten. Meneer, we gaan maar eens een controle uitvoeren op de remmentestbank...

Ik heb tweemaal meegemaakt dat ik per abuis ipv een schorsing verlengde, de auto uit de schorsing haalde. Binnen anderhalve week een blauwe brief ivm wegenbelasting en toen dacht ik, hé hoe kan dat. Even checken en toen kwam ik er achter dat ik had zitten slapen. Direct schorsen maar helaas, ook nog een APK boete. Gedateerd 5 dagen na ontschorsen. Inmiddels heb ik meerder mensen gesproken die dit meegemaakt hebben.

Haal je een verlopen APK auto uit de schorsing dan eerst voor een geldige APK zorgen!

De belastingdienst:
"Tijdens de schorsing van uw voertuig mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen. U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat."

----

De APK boete is recentelijk van 90 naar 120 euro verhoogd. (http://verkeersboetes.blogspot.nl/2014/ ... -2014.html)

----

Robbert-Jan,

Misschien dit maar naar een nieuw te benoemen topic verhuizen?
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Koen » do mei 01, 2014 2:21 pm

Nuttige informatie !!
Het is misschien wel goed om het verschil aan te geven tussen een reguliere APK bij een 'niet geschorste' auto en de specifieke problemen bij het 'uit de schorsing halen'

Ik heb van een medewerker van de RDW begrepen dat de 'kenteken-matching' voor de zgn. 'automatische bekeuring' plaatsvindt 2 maanden na het verstrijken van de vervaldatum. Binnen die 2 maanden moet er dus 'een andere reden' zijn waarom je kenteken gescand en gecontroleerd wordt, zoals een overtreding of routine-controle etc ... ( pech dus :? )

Als de auto uit de schorsing komt met een verlopen APK vindt deze 'matching' dus direct plaats en komt de bekeuring dan ook verrassend snel ! De waarschuwing van Jos is dus zeer terecht !
ex-2x R25 fase1 *TS '85 ('88 -'04) en *GTX '87 ('03 -'09)
Koen
Actieve gebruiker

Re: APK regels & schorsen

Berichtdoor §teven » vr mei 02, 2014 5:58 am

Zeker nuttig!

Waarom ik in het hulpstangtopic van rolie begon over de APK, is omdat het me vaak opvalt dat mensen hun auto op de APK-datum, of een enkele dag ervoor laten keuren. Men weet vaak niet dat je twee maanden ervoor al "op mag" voor keuring. Ik vraag me nu eigenlijk af of dat nog wel zoveel nut heeft. Immers, bij afkeur mag je dus officieel alleen nog maar naar een APK-station rijden. Ga je wel rijden en mocht je dan bij een controle of kentekenscan gezien worden, volgt de boete dus direct automatisch. Dat is dan dus de "pech" zoals Koen beschrijft.

Wel bijzonder dat je met een geschorste auto direct naar een APK-station mag rijden. Stel dat je je auto altijd in de winter stalt, maar de APK ook in de winter valt, mag je dus die dag op en neer van stalling naar garage. Of je rijdt een zomer niet en laat de auto die zomer geschorst, mag je toch nog een keer de APK verlengen.
Afbeelding
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Jos » vr mei 02, 2014 3:04 pm

Officieel hoort een garage je een APK (afkeur) document af te geven. De meeste echter, zeker wanneer je er om vraagt, zullen (zoals Koen schrijft) je een velletje met de afkeurpunten geven. Dus wordt er dan niets officieel geregistreerd en volgt er ook geen boete (indien je niet over tijd bent).
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor §teven » vr jul 11, 2014 6:50 am

Ik kwam zojuist nog een interessante link tegen, als aanvulling op dit onderwerp:

Twee maanden stil staan op openbare weg
Door bepaalde omstandigheden kan het gebeuren dat een voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Dit geldt voor een gekentekend motorrijtuig of aanhangwagen waarvoor de APK-keuringsplicht (artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994) van toepassing is.
Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan.

Je krijgt dus niet automatisch een boete bij een maximaal twee maanden verlopen APK als de auto geparkeerd staat aan de openbare weg. Ga je rijden, dan kan ik me voorstellen dat je door de mand valt bij een (automatische) controle.
Afbeelding
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Oscar51 » di dec 05, 2017 7:50 pm

Afgelopen 23 november bracht ik mijn R25 naar een garage voor de tweejaarlijkse apk-keuring. Ruim voor de uiterste datum (7 januari 2018) want dan moet het apparaat van de weg zijn.
De keurmeester nam de tijd en kwam na 45 minuten melden dat de R25 goedgekeurd was. Een unicum want er mankeerde altijd wel wat aan, met name aan de remmen (remverschil en zo voort). Er werd ook hooguit 4000 km per jaar mee gereden dus is niet zo raar. De keurmeester vertelde wel dat de auto in de steekproef viel en ik moest wachten tot de auto voor de tweede keer die dag werd gekeurd maar dan door een RDW-keurmeester.
Die was er na een half uurtje en deze beste man was nogmaals 45 minuten met de auto bezig met als resultaat een afgekeurde auto.......Bedrijf niet blij en ik ook niet zo erg.
Wat bleek? Er zaten roestpitten in de remleidingen op de plaats waar de remleidingen in de bevestigingsrubbers zaten. En dat mag niet. Ik kreeg de indruk dat de RDW-man net zo lang gezocht heeft tot hij iets vond dat niet in orde was. Het stuk remleiding met pitjes heb ik over een lengte van een meter (maal 2) vervangen met koperen leiding en snelkoppelingen (Jos bedankt voor de tip) en na ontluchten van de remmen kon de wagen een week later wederom naar de APK, en wederom goedgekeurd. Lesje geleerd dus, oppervlakkige roest mag wel maar pitten niet, dat is afkeur.
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Berichtdoor §teven » do dec 07, 2017 7:41 am

Wat vervelend APK-verhaal! Klinkt als een verschil in interpretatie van de roest: de één vindt het oppervlakkig, de ander vindt het al te diep. Gelukkig goed en duurzaam gerepareerd, dus vanaf het voorjaar weer veilig rijden.
Afbeelding
§teven
Super gebruiker

Keer terug naar Algemene zaken R25