raam half open

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

raam half open

Berichtdoor Oscar51 » vr jun 07, 2013 12:15 pm

Gistermiddag het rechtervoorraam(elektrisch) half geopend, krijg het echter niet meer verder open of dicht. De motor werkt wel, maar er gebeurd weinig/niets.
Ik heb op het forum wel een oude tip gevonden om er een nieuwe veer in te zetten, alleen hoe je dat doet stond er niet bij. :?:
Ik heb de bekleding al verwijderd en de motor losgemaakt maar ik krijg het spulletje er niet uit.
Heeft iemand een tip? Ik heb meteen maar de servo van de c.v. losgehaald en opengemaakt. In de beschrijving hier op het forum staat een manier beschreven om de servo open te maken met een dremel maar met een los ijzerzaagblad lukt dat ook prima. In mijn servo zat geen kunststof tandwiel maar een messing exemplaar wat ik gewoon heb laten zitten, heb alleen het kunststofkapje van het motortje verwijderd door de lipjes open te buigen en het koper op het asje gereinigd met schuurpapier.
Bij het terugplaatsen van de koolborstels (en het kunstofkapje waar ze aan vastzitten) is het handig om eerst het kleine witte kunststof ringetje dat tegen het koper aan zit, tot net voor einde van het asje te schuiven dan gaan de koolborstels vrij gemakkelijk op hun plek. Er zit ook nog een miniscuul rood ringetje in wat je niet per ongeluk kwijt moet maken( heeft ongetwijfeld enig nut). Het spulletje weer in elkaar gezet en de zwarte kapjes met smeltlijm aan elkaar gemaakt, ingebouwd en getest, en de c.v. werkt weer naar behoren.
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Re: raam half open

Berichtdoor Jan » vr jun 07, 2013 4:52 pm

Meestal drukt een iemand op het knopje van de raambediening, en de ander klemt de ruit tussen zijn handen vast en geleidt de ruit weer omhoog.
Althans dat heb ik regelmatig meegemaakt in de omgeving van Jos....
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Oscar51 » vr jun 07, 2013 7:09 pm

een beetje omslachtige manier om je raam open of dicht te krijgen, moet ik altijd iemand mee laten rijden.......of een voetpedaal installeren. :lol:
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Berichtdoor Jan » vr jun 07, 2013 10:04 pm

Dat is alleen een tijdelijke oplossing...Daarna wordt het raam ook niet meer open gedaan, tot er een goede oplossing voor is.
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » za jun 08, 2013 12:58 pm

Dan is de veer inderdaad ergens halverwege gebroken, dat heb ik ook een keer gehad (stonden we natuurlijk net ergens in Italië). Ik weet helaas niet meer precies hoe het zat maar je moet het complete mechanisme inclusief motor en veer verwijderen. Alleen de ruit zelf blijft zitten, aan de onderkant van de ruit kun je het mechanisme losschroeven, de stekker van de motor af en alle schroeven waarmee het geheel aan de deur zit eruit, dan zou je het er zo uit moeten kunnen halen.

Mocht het lastig blijven dan kan ik wel wat foto's van onderdelen uit mijn voorraad maken en posten.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Oscar51 » za jun 08, 2013 8:48 pm

Hoi Rudi,
Bedankt voor de reactie.
Staat er niks over in het manual?
Ik meen dat je zo'n ding hebt.
Ik heb de ruit met de hand weer gesloten dus die zit niet meer in de weg.
De motor zit met 3 boutjes vast maar als ik die los neem komt de motor er nog niet uit. :?
Ik krijg wel de veer met plastic omhulsel er uit gewurmd maar niet in zijn geheel.
Foto's zouden zodoende erg welkom zijn.
Tips ook trouwens. :lol:
Wellicht is het handig om er een fotoreportage van te maken, dit euvel komt toch wel vaker voor?
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Berichtdoor Rudi » zo jun 09, 2013 9:52 am

Ik heb nog even verder gezocht, een paar foto's gevonden uit 2003. Dat was de tijd dat ik net een heel goedkoop toestel had gekocht om ook digitaal (toen heel modern) foto's te kunnen maken dus slechte kwaliteit. Daarnaast heb ik een bladzijde uit het Haynes manual ingescant. Belangrijkste conclusie is dat je het mechanisme er alleen uit krijgt als je eerst het raam verwijderd (klinkt eng maar is heel makkelijk).

Rudi

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Oscar51 » zo jun 09, 2013 9:20 pm

Dank voor de info, ik heb nu wel een idee hoe dit aan te pakken.
Ga eerst wel even oefenen op een peugeot 306 die ik nog heb staan(sloper).
deze heeft een vergelijkbaar systeem.
Wordt vervolgd.
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Berichtdoor Oscar51 » wo jun 12, 2013 9:06 pm

Heb het spulletje eruit. Ging vrij eenvoudig.
Eerst alle bekleding van het portier eraf, ook het doorzichtige plastic.
De zwarte strip aan de binnenkant bij het raam voorzichtig verwijderen.
Het raam wat laten zakken tot de bevestigingsboutjes ter hoogte van de gaten in het plaatwerk van het portier zitten.
Bouten en moeren losmaken(4 bouten en 4 moeren). Kabel van de motor losnemen.
Dan het raam schuin omhoog richting portierstijl tillen, gaat verrassend makkelijk.
Nu ontstaat ruimte om het mechanisme door de grootste opening aan de rechterkant uit het portier te wurmen.
Er zitten wel veel scherpe randjes aan het portier, oppassen dus voor verwondingen.
Nu kan ik op zoek naar een nieuwe veer want die is doormidden......
Had geen camera paraat, zal proberen bij het terugplaatsen wat foto's te maken.
Later.
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen