Lek

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

Re: Lek

Berichtdoor Rudi » ma dec 29, 2014 8:36 pm

Gisteren en vanavond toch gewoon doorgewerkt. Temperatuur valt best mee als je bezig bent en in de auto zit (die weer in de carport staat).

- Alle bitumenplaatjes zijn verwijderd
- Achterbank is er uit
- Het gat achter blijkt na wat peuteren nog groter dan eerst en uiteraard blijkt er na wat beter kijken en een keer prikken aan de andere kant zo'n zelfde gat te zitten :( . Bovendien blijkt dit het ophangpunt van één van de achterwielophangingsstangen.
- Voor is nu een duidelijk spoor van het water via de kachel naar beneden te zien aan de rechterkant (de oorzaak hiervoor moet nog wel even verholpen worden)
- Middelconsole provisorisch teruggezet en bestuurdersstoel gemonteerd

De auto is nu klaar voor de lasser.

Ik heb foto's maar nu even geen zin om ze te verwerken, die volgen nog.

Net nog even een rondje gereden. Aparte ervaring in een auto zonder enkele vorm van isolatie.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Jan » ma dec 29, 2014 10:34 pm

Een rammelkast zonder al die isolatie?

Lollig is dat altijd, als je dingen weg peutert en je komt weer allerlei verrassingen tegen....

Sterkte.....
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » di dec 30, 2014 3:49 pm

Weer even een foto update:

Dat ziet er beroerd uit dus weg met die plaatjes (de kabels zijn trouwens van de cruise control):

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig zie het onder de plaatjes er een stuk beter uit dan verwacht, wel veel vocht dat er anders nooit onderuit was gekomen:

Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je duidelijk zien hoe het water de auto in is gestroomd. Je kijkt hier vanuit de voeten van de passagier naar links richting middenconsole. Dit moet toch helpen om de oorzaak te kunnen vinden:

Afbeelding

En zo zien de gaten links en rechts onder de achterbank er uit na een beetje peuteren:

Afbeelding

Afbeelding

En weer met één stoel en middenconsole (anders kan de stoel niet op en neer om te monteren):

Afbeelding

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor millhill » di dec 30, 2014 10:59 pm

Blijft het mooiste, zo'n uitgebreide foto reportage. Bedankt!
25 TXE '91. Kleur 999 (01/02/2010:389.307km) http://millhill.nl/renault (incl. onderhoudsloglijst!)
millhill
Actieve gebruiker

Berichtdoor §teven » zo jan 18, 2015 3:30 pm

Een behoorlijke klus Rudi. Nog steeds niet het idee om met deze 25 te stoppen?
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » ma jan 19, 2015 7:42 pm

§teven schreef:Een behoorlijke klus Rudi. Nog steeds niet het idee om met deze 25 te stoppen?

Tja, als je er puur met je verstand naar kijkt wel natuurlijk. We hebben nog twee auto's en gaan allebei met de fiets naar ons werk ...

Maar ja, iedere keer een ander exemplaar kopen is natuurlijk wel erg makkelijk en daarnaast maak ik natuurlijk net als iedereen de klassieke denkfout "ik heb er nu al zoveel ingestopt". Wat me het meest pijn doet is dat ik voor zo'n knutselproject dat ook regelmatig weer eens een maand in onderhoud is toch iedere maand 115 euro belasting betaal.

En aan de positieve kant: afgelopen oktober heerlijk 4000 km door Wales gereden zonder zelfs maar de motorkap open te maken dat is heel wat beter dan toen we een jaar eerder zo dom waren om een keer met een onze nieuwe auto op vakantie te gaan.

Zojuist ook de passagiersstoel weer teruggezet, dat lukt net voor je handen te koud worden.

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Jan » ma jan 19, 2015 8:09 pm

Je bent inderdaad wel een van de weinigen hier die heel lang doorgaat met zijn R25. Er zijn in het verleden ook zat lieden geweest, die voor elke APK maar weer een andere R25 kochten....

Geen leuke belastingvrij auto op het oog als hobby object?
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » ma jan 19, 2015 8:46 pm

Jan schreef:Je bent inderdaad wel een van de weinigen hier die heel lang doorgaat met zijn R25. Er zijn in het verleden ook zat lieden geweest, die voor elke APK maar weer een andere R25 kochten....

Geen leuke belastingvrij auto op het oog als hobby object?

Tja, vorig jaar op Interclassic wel een heel mooie Mustang Mach I zien staan ...

Niet heel duur en 40+, moet je dan niet teveel km's in willen rijden :)

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor §teven » di jan 20, 2015 7:19 am

Het is ook voor iedereen lastig om in te schatten wanneer je door blijft gaan of stopt. Is het LPG eruit halen misschien een optie om in ieder geval de maandelijkse kosten te drukken?
§teven
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » wo jan 21, 2015 6:41 pm

§teven schreef:Het is ook voor iedereen lastig om in te schatten wanneer je door blijft gaan of stopt. Is het LPG eruit halen misschien een optie om in ieder geval de maandelijkse kosten te drukken?

Ik reken het af en toe wel eens uit maar op dit moment rij ik nog (net) genoeg kilometers om het rendabel te maken. Dat maandelijkse bedrag is psychologisch altijd even schrikken maar je moet natuurlijk gewoon naar de totale kosten kijken. En ik heb niet altijd zin om er speciaal voor op en neer te rijden maar op 20 km van huis tank ik in België voor 35 cent. Nou gaan wij toevallig graag naar de Belgische bioscopen dus dan gaat meestal de auto met de meest lege tank mee.

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » za feb 21, 2015 1:21 pm

Eindelijk weer tijd voor een update.

De auto heeft inmiddels wat tijd doorgebracht bij onze vaste werkplaats en zou nu geheel lekvrij moeten zijn. De lekkage had twee oorzaken: ten eerste zat er een afvoerslang verstopt, ik dacht dat ik ze allebei goed gecontroleerd had en dat was ook zo maar er bleek nog een 3e te zijn. Omdat die verstopt zat liep het water via de blower en ventilatiekanalen de auto in. Daarnaast was de aansluiting naar de kachel niet waterdicht waardoor er ook koelvloeistof de auto in liep.

Beide problemen zijn verholpen dus de auto zou weer waterdicht moeten zijn. Ik heb er alle vertrouwen in maar ben nog niet door de wasstraat geweest.

Hieronder zie je de dikke afvoerslang in het midden die verstop zat:

Afbeelding

Op deze foto's de afpersset van Jos in aktie om lekkages in het koelsysteem op te sporen:

Afbeelding

Afbeelding

En hoe is het dan met de gaten afgelopen? Daarover tzt meer in de afdeling projecten.

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Ruud van Hooff » za feb 21, 2015 5:22 pm

Rudi schreef:Eindelijk weer tijd voor een update.

De auto heeft inmiddels wat tijd doorgebracht bij onze vaste werkplaats en zou nu geheel lekvrij moeten zijn. De lekkage had twee oorzaken: ten eerste zat er een afvoerslang verstopt, ik dacht dat ik ze allebei goed gecontroleerd had en dat was ook zo maar er bleek nog een 3e te zijn. Omdat die verstopt zat liep het water via de blower en ventilatiekanalen de auto in. Daarnaast was de aansluiting naar de kachel niet waterdicht waardoor er ook koelvloeistof de auto in liep.

Beide problemen zijn verholpen dus de auto zou weer waterdicht moeten zijn. Ik heb er alle vertrouwen in maar ben nog niet door de wasstraat geweest.

Hieronder zie je de dikke afvoerslang in het midden die verstop zat:

Afbeelding

Op deze foto's de afpersset van Jos in aktie om lekkages in het koelsysteem op te sporen:

Afbeelding

Afbeelding

En hoe is het dan met de gaten afgelopen? Daarover tzt meer in de afdeling projecten.

Rudi

Fijn Rudi dat het is opgelost.
Nu nog even de Wasstraat door.

Ik zal de bewuste slangen tzt ook even controleren.

Succes verder met de Voiture.
Ruud

NR-889-P * Megane Estate Bose * 2017 * Autom.* Grijs Titanium * 044.000 km *
Ruud van Hooff
Super gebruiker

Berichtdoor Jan » za feb 21, 2015 7:24 pm

Rudi en een wasstraat?!?!?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar wel fijn dat je voetenbad nu weer verleden tijd is.
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » zo feb 22, 2015 9:57 am

Jan schreef:Rudi en een wasstraat?!?!?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar wel fijn dat je voetenbad nu weer verleden tijd is.

Laten we het teststraat noemen :-)

Rudi
Rudi
Super gebruiker

Vorige

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen