waar zitten de temperatuursensoren?

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

waar zitten de temperatuursensoren?

Berichtdoor eliasjozef » ma dec 02, 2019 2:59 pm

Beste mensen, ik ben nieuw op dit Forum, wat ik net ontdekt heb.
Ik zoek de plaats van de sensoren voor een renault 25 injectie motor, Cylinderinhoud 2163 cm3 - 89kw.Bouwjaar eind jaren 80 -begin jaren 90.
Deze motor is ooit in mijn camper ingebouwd als vervanging van de oorspronkelijke dieselmotor en loopt ook op Gas G2
De wagen zelf is een Renault T1200D bouwjaar 1984

Ik had plots een probleem dat de temperatuurmeter op het dashbard tot in het rood opliep. Let wel, de meter op het dashboard is nog van de dieseluitvoering, maar werkte de afgelopen twee jaar perfect. Ik ging ermee naar mijn normale garage die constateerden, dat de radiator in een zeer slechte staat was en diverse slangen van het koelsysteem poreus waren. Zij vonden het teveel gedoe om te repareren, ook om de juiste radiator en slangen te vinden, omdat een renault 25 motor als vervanging voor de dieselmotor een niet alledaags klus is.

Inmiddels heb ik een oudere garageman gevonden , die en de radiator en de slangen heeft vervangen. De radiator is nu zelfs wat groter dan die er in zat en zou dus beter moeten werken als voorheen. Vanmorgen heb ik een proefrit gemaakt. Dit met de garageplaten, omdat ik mijn camper had geschorst, maar al gauw liep de meter weer in het rood. Volgens die garageman kan het liggen aan defecte temperatuursensoren, omdat nu de slangen goed warm werden en er ook druk op het expansievat was waar te nemen en waar na zo'n tien kilometer nog voldoende koelvloeistof in zat. De eerste temperatuursensor was gauw gevonden, vrij bovenaan onder de motorkap, de vraag is waar de tweede zit? Toen ik de die sensor loskoppelde en contact maakte, steeg de temperatuurmeter toch meteen weer in het rood, zodat er een tweede sensor moet zijn, vermoed ik, maar weet niet waar ik die moet zoeken. Het kan natuurlijk ook zijn dat de de meter in het dashboard defect is. Toch heb ik het gevoel dat de motor te warm wordt. Dus vraag 1: waaar zit die tweede sensor en vraag 2: waardoor zou de motor nu toch nog te warm kunnen worden? Overigens, als de motor warm is, rookt hij niet meer door de uitlaat, dat er op wijst dat de koppakking nog in orde is.
Kunnen jullie helpen?
Met vriendelijke groeten,
Elias
eliasjozef
Gast

Re: waar zitten de temperatuursensoren?

Berichtdoor rolie » ma dec 02, 2019 7:25 pm

Hoi elias

Volgens mij zitten er 2 temperatuur sensoren in het huis van de termostaat de een is voor de temperatuur meter in het dashboard die heb ik pas geleden moeten vervangen die stond bij mij boven aan terwijl de motor koud was en de Ander volgens mij voor het lampje op het dashboard. Dat de motor te warm wordt Kan ook liggen aan de termostaat die te laat opengaat. Het thermostaat huis zit boven aan. waar de boven slang van de radiator naar het motor blok gaat.

Groet Roland
rolie
Actieve gebruiker

Berichtdoor Anne » ma dec 02, 2019 7:47 pm

Ik kan me niet voorstellen dat de thermostaat nog niet zou zijn vervangen. Daar moet je eigenlijk altijd mee beginnen als de motor te warm wordt of te koud blijft.
Is dit nog niet gedaan?
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 (608)
Clio 1.4 RN 1993 (995)

gehad: Safrane V6 1995 aut. (777), Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Actieve gebruiker

Berichtdoor eliasjozef » ma dec 02, 2019 9:06 pm

Hoi Roland en Anne, dank je wel voor jullie snelle reacties. Ik moet bekennen dat de thermostaat nog niet is vervangen. Nu ik dat lees, lijkt het mij voor de hand te liggen om daar mee te beginnen. Ik ben wel verre van een expert op dit gebied. Maar dank jullie hulp leer ik snel bij. Fijn dat ik nu ook weet waar ik de sensors moet zoeken. Ik schrijf wel hoe het verder afloopt. Nogmaals dank en een fijne avond. Elias
eliasjozef
Gast

Berichtdoor Rudi » zo dec 08, 2019 1:24 pm

Een aantal mogelijkheden als de motor te warm wordt:
- te weinig water of lekkage, dat lijkt hier niet het geval
- een verstopping, de thermostaat is hier inderdaad het eerste dat ik zou checken (je kunt hem gewoon verwijderen en kijken hoe de auto zonder thermostaat rijdt) maar zou natuurlijk ook ergens anders kunnen zitten
- foutje bij het installeren, wellicht zijn er toch ergens slangen verwisseld?
- sensoren of meter of bedrading hier tussen

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Boer » ma dec 09, 2019 9:57 am

Blok eens goed spoelen heb ik positief ervaring mee,tuinslang in t expansie vat motor laten lopen een paar uur
Safrane bacarra v6i 1993 van 2003 tot 2012. 315000km Safrane rxe v6i 1992 van 2012 tot 2017 232000km . Renault 25 v6i bacarra 1991 van 2017 tot ? Nu 163000km
Renault 25 v6 i bacarra 1991 174000km sinds 2017
Boer
Standaard gebruiker

Berichtdoor Tienekevdw7 » wo feb 19, 2020 7:45 am

Boer schreef:Blok eens goed spoelen heb ik positief ervaring mee,tuinslang in t expansie vat motor laten lopen een paar uur

Ja dit werkt meestal wel, maar niet voor langere tijd bij mij, dus je eindigt dan om elke 2e maand dit opnieuw te doen, wat natuurlijk niet ideaal is.
Tienekevdw7
Gast

Berichtdoor Anne » do feb 20, 2020 5:10 pm

Tienekevdw7 schreef:
Boer schreef:Blok eens goed spoelen heb ik positief ervaring mee,tuinslang in t expansie vat motor laten lopen een paar uur

Ja dit werkt meestal wel, maar niet voor langere tijd bij mij, dus je eindigt dan om elke 2e maand dit opnieuw te doen, wat natuurlijk niet ideaal is.

Heb je dan niet olielekkage naar het koelsysteem? Is het olie of roest in het koelwater?
Je zou teveel kraanwater in het systeem kunnen hebben maar het zal niet na een paar maanden al roestig water geven.
Als er olie naar het koelsysteem lekt dan kan het wel snel vervuilen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 (608)
Clio 1.4 RN 1993 (995)

gehad: Safrane V6 1995 aut. (777), Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Actieve gebruiker

Berichtdoor Robby » zo feb 23, 2020 9:02 pm

Tienekevdw7 schreef:

Hallo Tieneke, welkom op het forum :)
Misschien leuk om je even voor te stellen, dat maakt het wat persoonlijker, oa. wat voor r25 rijdt je etc.
Hiervoor hebben we een leuk topic, zie: viewtopic.php?f=6&t=151&start=270

Groeten,
Robby
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen