Inhouden bij stevig gasgeven.

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

Inhouden bij stevig gasgeven.

Berichtdoor Jan » ma jan 14, 2008 5:03 pm

De V6 heeft sinds een aantal weken (nou rij ik er niet dagelijks in) last van inhouden als het gaspedaal wat steviger wordt ingetrapt. Je voelt de auto dan ook schudden/trillen, en hij gaat niet echt soepel harder. Dat doet ie trouwens in elke versnelling.

Als ik op een ouwe***lentempo optrek, en richting 120 ga, heb ik nergens last van.

Luchtfilter is onlangs vervangen, bougies zitten er nu ca 20.000km in.
Ik heb er al injectorcleaner ingegooid, maar dat heeft ook niet geholpen. Waar het wel te zoeken.......?
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor GijsB » ma jan 14, 2008 7:10 pm

Is het bij een bepaald toerental Jan? Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem, maar dan juist bij rustig optrekken of op constante snelheid rijden en altijd rond de 2500 toeren. Heb de volgende maatregelen genomen (weet niet of ze ook voor een V6 zin hebben, ik heb een tenslotte maar een vierpittertje):
- Luchtfilterhuis schoongemaakt, filter vervangen;
- Nieuwe bougies en bougiekabels
- Verdeelkap gecontroleerd
- Injectiehuis en stappenmotor schoongemaakt
- Kleppen gesteld

Maar het probleem is niet weg. Ik denk nu aan het brandstoffilter of -toevoer, luchttemperatuursensor of de katalysator. Mogelijk zou het ook de lambdasonde kunnen zijn, Jos en ik hebben al eens met de XR25 gekeken maar die deed toen een beetje raar waardoor ik de meting niet helemaal vertrouw.

Denk dat ik van 't voorjaar maar eens bij Bas Risseeuw langs ga, hoewel het inhouden niet heel vervelend is irriteert het me toch.

Gijs

R 25 TXE '91, kleur 608, open dak, genotsknots, ergonomiepakket, alarm, zwart leer, 4 full-size hoofdsteunen, Vredestein wintersloffen, 245.000km
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor Jan » ma jan 14, 2008 7:16 pm

Volgens mij niet op een bepaald toerental.

De R25 moet binnenkort toch naar de APK, laat ik de garage wel even de XR25 eraan hangen, kijken of ze wat zien, om dat in ieder geval dan uit te sluiten.

De kleppen zijn ook ca 20.000km geleden gesteld.

V6 turbo
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Jos » ma jan 14, 2008 8:05 pm

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mogelijk zou het ook de lambdasonde kunnen zijn, Jos en ik hebben al eens met de XR25 gekeken maar die deed toen een beetje raar waardoor ik de meting niet helemaal vertrouw.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Goed dat je dat nog even aantipt. Moet er nog steeds werk van maken. Breukje in de kabel tussen de XR25 en de auto

Jos

Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor titanhg » di jan 15, 2008 12:07 pm

bij mijn turbo ging het overdruk ventiel (zit bij het luchtfilterhuis) op tilt zodra de druk een beetje opliep. met Bas Risseeuw een hele poos gezocht en gevonden. Even het slangetje dichtknijpen en je weet of dat de oorzaak is.

V6 injection aut 1989
v6 turbo baccara 1991
titanhg
Actieve gebruiker

Berichtdoor Rene Brand » do jan 31, 2008 9:23 pm

Ik had bijna hetzelfde, met mijn 2.2 motor.
Deze begon ook zwaar te schokken, bij een licht gasgeven.
Wat bleek: een gescheurd vacuum slangetje.
Deze drogen uit, door de warmte van de motor.
Kijk deze allemaal goed na !!!!!!!!!!!
Start je motor, en beweeg deze slangen, ff kijken of de motor begint te haperen.
Ik denk zeker dat dit ook bij jou het geval is.
Het was bij mij de vacuum slang onder het gasklephuis, op het spruitsuk.

Succes
ReNe
Rene Brand
Gast

Re: Inhouden bij stevig gasgeven.

Berichtdoor Anne » zo jun 30, 2019 4:42 pm

Ik had al een tijd precies hetzelfde en eindelijk de oorzaak gevonden....

Ik had wat verbruiksonderdelen overgenomen bij aankoop auto waaronder een nieuwe rotor en verdelerkap.
Die toen gelijk geplaatst en in eerste instantie was alles goed maar na een paar maanden ofzo kreeg ik ook het bokken/schudden bij flink gasgeven bij lage toerentallen en brommen van de uitlaat.
Andere verdelerkap, kabels en bobine hielp allemaal niet. Het was al wel duidelijk dat het toch echt aan de ontsteking lag omdat ik met mijn stroboscoop vaststelde dat de kabels vanaf de verdelerkap onregelmatig vonkten.
De boel weer losgetrokken en toen zag ik pas dat ik een rotor van Beru erop had zitten in combi met een Bosch verdelerkap.
Na plaatsen rotor van Bosch was het probleem opgelost. :D
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 (608)
Clio 1.4 RN 1993 (995)

gehad: Safrane V6 1995 aut. (777), Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Actieve gebruiker

Re: Inhouden bij stevig gasgeven.

Berichtdoor Ruud van Hooff » di jul 02, 2019 10:51 am

Anne schreef:Ik had al een tijd precies hetzelfde en eindelijk de oorzaak gevonden....

Ik had wat verbruiksonderdelen overgenomen bij aankoop auto waaronder een nieuwe rotor en verdelerkap.
Die toen gelijk geplaatst en in eerste instantie was alles goed maar na een paar maanden ofzo kreeg ik ook het bokken/schudden bij flink gasgeven bij lage toerentallen en brommen van de uitlaat.
Andere verdelerkap, kabels en bobine hielp allemaal niet. Het was al wel duidelijk dat het toch echt aan de ontsteking lag omdat ik met mijn stroboscoop vaststelde dat de kabels vanaf de verdelerkap onregelmatig vonkten.
De boel weer losgetrokken en toen zag ik pas dat ik een rotor van Beru erop had zitten in combi met een Bosch verdelerkap.
Na plaatsen rotor van Bosch was het probleem opgelost. :D

Mooi Anne.
Ruud

NR-889-P * Megane Estate Bose * 2017 * Autom.* Grijs Titanium * 030.000 km *
Ruud van Hooff
Super gebruiker

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen