Instrumentarium defect?

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

Instrumentarium defect?

Berichtdoor Anne » di sep 18, 2018 8:40 pm

Ik heb bij mijn onlangs gekochte R25 met lopende motor het volgende:
- er branden drie rode lampjes (oliedruk, watertemp, remsysteem). Vooralsnog vals alarm.
- oliepeilmeter werkt maar blijft aan bij lopende motor
- watertemp meter slaat niet uit
- de boordcomputer zwijgt in alle talen (staat aan, discreet uit). Repeat knop doet niets, geen vergeten verlichting melding
- klok en buitenthermometer werken. Kastjes bovenin dashboardkastje zijn aanwezig. Geen radio aanwezig.

Het lijkt wel of het instrumentarium het signaal krijgt dat hij nog op contact staat. Het contactslot is overigens al eens vervangen vanwege gebroken sleutel.

Ik heb de volgende massaverbindingen nagemeten: naast linkerkoplamp (rechts zie ik geen aansluiting), voetenruimte bestuurderskant achter de kap over de drempel. Halve Ohm weerstand.
Vervolgens het instrumentarium uitgebouwd en gecontroleerd op losse stekkers en kapotte draadjes/stekkers. Niets gevonden.

Heb ik het goed gelezen (kan ik niet meer terugvinden) dat Nico den Haak het instrumentarium kan doormeten/repareren? Ik zie wel dat hij bijna 4 jaar geleden voor het laatst de site bezocht heeft. Uhh leeft hij nog? :shock:
R25 V6 Injection LPG 1989 (608) @337k
Safrane V6i aut. 1995 @187k (777)
Clio 1.4 RN 1993 (995)
gehad: Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Standaard gebruiker
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo mei 23, 2004 8:00 am
Woonplaats: Belgie

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Jasper » di sep 18, 2018 9:16 pm

11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker
 
Berichten: 299
Geregistreerd: vr dec 20, 2002 8:48 pm
Woonplaats: Luxembourg

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Anne » wo sep 19, 2018 6:59 pm

Bedankt Jasper, ik ga contact met Nico opnemen.
R25 V6 Injection LPG 1989 (608) @337k
Safrane V6i aut. 1995 @187k (777)
Clio 1.4 RN 1993 (995)
gehad: Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Standaard gebruiker
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo mei 23, 2004 8:00 am
Woonplaats: Belgie

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Oscar51 » wo sep 19, 2018 7:47 pm

Op de print van mijn dashboard zitten twee grote connectoren (blauw en oranje) waar veel soldeerverbindingen slecht geworden waren. verschillende pinnetjes stonden los van de print. heb alle pinnetjes opnieuw vertind en daarna waren 9 van de 10 storingen weg (lampjes die niet werkten etc). tis effe werk en ook nog redelijk secuur. neem wel ouderwetse tin 40/60.
GTX'85 Blauw428 of zo
Oscar51
Standaard gebruiker
 
Berichten: 89
Geregistreerd: vr okt 05, 2012 9:01 pm
Woonplaats: Bennekom

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Jasper » wo sep 19, 2018 8:25 pm

Hallo Oscar,

De problemen bij een fase 1 paneel zijn bekend en inderdaad op te lossen op de door jou aangedragen mooie oplossing. Helaas is een fase 2 paneel eigenlijk niet te vergelijken en zit kwalitatief beter in elkaar..

Dank voor de oplossing!

Terzijde .. ik hoop dat het probleem van Anne opgelost is met het andere paneel ..
11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker
 
Berichten: 299
Geregistreerd: vr dec 20, 2002 8:48 pm
Woonplaats: Luxembourg

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Anne » vr sep 21, 2018 5:49 pm

Intussen heeft Nico aangegeven dat het fase 3 instrumentenpaneel dat hij aanbiedt, niet gaat werken op mijn fase 2: aansturing toerenteller is anders bedraad

Ik heb vandaag mijn tellerbak, om weer eens een ander woord te gebruiken ;-), naar hem opgestuurd voor reparatie.
R25 V6 Injection LPG 1989 (608) @337k
Safrane V6i aut. 1995 @187k (777)
Clio 1.4 RN 1993 (995)
gehad: Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Standaard gebruiker
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo mei 23, 2004 8:00 am
Woonplaats: Belgie

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Nico den Haak » ma okt 01, 2018 2:35 pm

Hoi allemaal,

Zo weer even terug hier.
Ik heb het instrumentenpaneel van Anne uit elkaar gehaald, en het volledige moederbord en de connectoren, doorgesoldeerd. Alles met loupe bekeken van te voren. Een halve dag mee bezig geweest :mrgreen:
Het paneel had diverse aandachtspunten, deze heb ik dus aangepakt. Ook heb ik een aantal slechte elco,s vernieuwd op dit paneel. Overigens was de achtergrondverlichting een ratjetoe. Twee 5w lampjes die daar absoluut niet mogen zitten. Hierdoor verbranden de verstrooi lichtlenzen, en wordt de print veel te heet. Ik heb deze vervangen door de juiste sterkte. Ook nog wat andere lampjes vervangen.

Voor een volledige test heb ik de auto nodig, doormeten kan ik het paneel dus niet.
Enkel de zwakke plekken aanpakken, die ik nog ken uit mijn 15 jarig eigenaarschap met de 25 :wink:

Groet Nico den Haak
43-FF-GZ. Peugeot 406 coupe V6 pack aut bj 2000, Blue de byzance, caramel leer. Opties: Electronische vering Denso, fabrieksnavigatie en winterschoenen.
Nico den Haak
Actieve gebruiker
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo dec 25, 2002 1:05 pm
Woonplaats: Netherlands

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Robby » do okt 04, 2018 7:41 pm

Hi Nico,

Leuk weer even wat te lezen /horen.
En top dat je nog steeds even wat tijd en moeite steekt in iets wat ooit ook jou hobby was :wink:

RJ.
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin
 
Berichten: 11650
Geregistreerd: di dec 17, 2002 6:17 pm
Woonplaats: De Wijk

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Anne » ma okt 08, 2018 7:43 pm

Het instrumentenpaneel is weer terug en waar ik al voor vreesde, het heeft niet geholpen.
Niet dat ik spijt heb van de kleine revisie van Nico want die bleek zoals vermeld wel nuttig te zijn geweest.

De volgende stap is uitzoeken hoe het instrumentenpaneel weet dat de motor draait. Hier hebben Nico en ik wel vragen over. Waarschijnlijk is er een "motor loopt" signaal.
Ik heb intussen een Haynes manual besteld die ik toch al wou hebben maar weet niet of daar electrische schema's in staan.
Ik kan verder geen PDF's met schema's vinden. Dus als Haynes me niet verder helpt dan zal ik op zoek moeten naar Renault handleidingen.
R25 V6 Injection LPG 1989 (608) @337k
Safrane V6i aut. 1995 @187k (777)
Clio 1.4 RN 1993 (995)
gehad: Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Standaard gebruiker
 
Berichten: 66
Geregistreerd: zo mei 23, 2004 8:00 am
Woonplaats: Belgie

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Jasper » ma okt 08, 2018 8:22 pm

Anne, heeft de 25 ABS ? Zo ja, brand dit lampje ook constant ?
Werken de koelventilatoren (of koelventilator indien de auto geen airco heeft)?

Wil je echt alles opschrijven wat je opvalt dat niet werkt? Al is het een binnenlicht bijvoorbeeld.
Ook wil ik je vragen de zekeringkast te controleren op brandplekken bij de diverse connectoren en overbruggingen alsmede onder de motorkap op verdachte plekken bij de stekkers onder de rechter koplamp (bijrijders zijde dus)

Ook graag de stekkers achter de kap onder het stuurwiel controleren .
11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker
 
Berichten: 299
Geregistreerd: vr dec 20, 2002 8:48 pm
Woonplaats: Luxembourg

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Nico den Haak » di okt 09, 2018 8:37 am

Hoi Anne,

Ik zou gewoon kijken op eBay e.d. naar originele renault werkplaats handboeken van de elektrische schema's . Deze worden toch wel aangeboden. Let goed op bouwjaar.
Aftermarketspul gaat vaak de mist in, kijken niet goed naar modeljaar, wisseling in bedrading e.d.
Niet aan beginnen, maar meteen goed aanpakken!! Anders wordt het mogelijk een gebed zonder eind.

Overigens zal ombouw naar automaat sterk af te raden zijn, vanwege moeilijke wijzigingen in draadboom, en dure onderdelen die ik 11 jaar geleden al niet meer voor normaal geld vinden kon.
Denk aan een automaatkoeler bijvoorbeeld.

Gewoon lekker zo van genieten...

Groet Nico den Haak
43-FF-GZ. Peugeot 406 coupe V6 pack aut bj 2000, Blue de byzance, caramel leer. Opties: Electronische vering Denso, fabrieksnavigatie en winterschoenen.
Nico den Haak
Actieve gebruiker
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo dec 25, 2002 1:05 pm
Woonplaats: Netherlands

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor GijsB » di okt 09, 2018 2:53 pm

Ik heb hier het werkplaatshandboek 'Schema's elektrische installatie modeljaar 1989' liggen, mocht je het nodig hebben dan kun je het lenen. Het is een dik boek met veel uitklappagina's, dus scannen is niet echt een optie. De boeken worden wel eens aangeboden op eBay en dergelijke sites.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Saab 9-3 Aero Cabrio Abbott RHD, 2001
Peugeot 605 SLi 1994
VW LT 2.0 Westfalia Sven Hedin, 1979
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator
 
Berichten: 954
Geregistreerd: za apr 14, 2007 9:05 am
Woonplaats: Netherlands

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Jos » di okt 09, 2018 7:23 pm

Vanaf aankomende zaterdag ben ik ruim een week weg maar als ik terug ben kan ik wel even kijken wat ik nog heb liggen. Ik heb tig boeken dubbel en geloof ook wel wat elektrische schemaboeken. Misschien is het via zoekfunctie nog te vinden want ik heb ze ooit hier al eens aangeboden. Zag ook bij de post van Robbert-Jan nog wat persfoto's langskomen; ik heb een behoorlijk aantal persfoto's en ook daar heb ik er ooit dubbel aangeschaft die weg mogen.

Ik moet er een keer de moeite voor nemen want er liggen ook nog heel veel instructieboekjes. Van sommige jaren (fase 1 en 2) zelfs nieuwe. Daarnaast nog de bijbehorende opbergmappen. Afhankelijk van welk type/jaar zijn ze van verschillend materiaal (bijv. glanzend en matzwart bij fase 2 en blauw bij fase 1; van de laatste heb ik er helaas maar enkele).
Er zijn ook aparte boekjes (eigenlijk meer bijlages) uitgekomen voor de limousine; een felgroene kitsch boekje voor eerste type Baccara van 89 en een meer normaal boekje voor de latere Baccara. Radio Renault boekjes heb ik sowieso over en mogelijk ook van de spraaksynthesizer.

----Even mijn oude post opgezocht; mogelijk is er wat van weg maar kan ook zijn dat er wat bijgekomen is...

(aangepast 27/9-08)

Nog steeds met uitzoek/opruim werkzaamheden bezig en er blijkt nog wat weg te kunnen:

Ooit de Haynes (84-92) collectief ingekocht (was de aanleding tot de eerste 25 meeting)
Ik heb nog een nieuw exemplaar liggen en wel tegen de plm prijs van destijds. Iets van 20 euro. Gereserveerd.

Door het aanleggen van zoveel mogelijk documentatie kom je er niet onderuit dat bepaalde zaken dubbel (of meer) worden aangeschaft.

De volgende heb ik over (bijna allen in meervoud)
-MR249 S.M. 1205E Heet: multipunt inspuiting-geregelde katalysator benzine. Gaat over de B29A. Is een 2.8 liter met kat. Type Z7W vanaf 87 e.v. Grotendeels ook te gebruiken voor de latere 2.8 met kat.
-idem SM 1231E Zelfde titel als vorige maar nu over de B29B dus 2.2 met kat vanaf 87.
-MR249 NT1363 Fase 2 Inhoud divers
-MR250 Carrosserie Fase 1 + meeste fase 2 (aanvulling zie volgende).
-MR250 SM 140. Carrosserie fase 2. De MR250 is uitgekomen eind 1983. Wat betreft fase 2 is veel hetzelfde gebleven. Dit is een aanvulling voor de fase 2 dus zaken die aangepast zijn worden hier besproken.
-MR249 NT1441 gaat over de B292-12kleppen
-MR249 SM1558 Speciaal voor de 205 pk turbo maar sluit natuurlijk voor het grootste deel ook aan bij de 182 pk turbo en dus daarvoor te gebruiken.
-Elektrische installatieboeken van 86, 87 en 89. Met daarbij afbeeldingen hoe alle kabelbomen lopen etc. Kan makkelijk zijn.
Prijsindicatie (behalve het dikke MR250 boek) van bovenstaande boeken en boekjes 4 a 10 euro/stuk. Afname 2 stuks of meer al korting [:)]
Laatst bijgewerkt door Jos op wo okt 10, 2018 10:00 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator
 
Berichten: 3447
Geregistreerd: za dec 21, 2002 11:00 am
Woonplaats: Netherlands

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Nico den Haak » wo okt 10, 2018 7:46 am

Ik zie dat Jos een boek met elektrische schema's voor een 89tiger heeft Anne, ik zou zeggen grijp je kans :mrgreen:

Groet Nico den Haak
43-FF-GZ. Peugeot 406 coupe V6 pack aut bj 2000, Blue de byzance, caramel leer. Opties: Electronische vering Denso, fabrieksnavigatie en winterschoenen.
Nico den Haak
Actieve gebruiker
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo dec 25, 2002 1:05 pm
Woonplaats: Netherlands

Re: Instrumentarium defect?

Berichtdoor Robert » vr okt 12, 2018 3:34 pm

Vraagbaak schema's zijn beter dan de Haynes maar echte werkplaatshandboek schema's zijn natuurlijk nog beter.

https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/autoaccessoires/naslagwerken-handleidingen/vraagbaak-renault-25-271917879.html

Ik neem aan dat je de 3 lampjes linksboven bedoelt? Die zijn ook verbonden met de boordcomputer (spraakmaker) - ik zie een mogelijk verband.
Die spraakmaker zit boven het handschoenkastje. Trek daar de stekkers eens los en kijk of de lampjes dan wel goed werken?

Spraakmaker kan stuk zijn (of het is alleen het speakertje links onder het stuurwiel) en de valse meldingen op de lampjes veroorzaken.

ABS heb je niet, toch? Remsysteem linksboven is remvloeistofpeil, contactje in de remvloeistofreservoir. wil wel eens blijven hangen. Remsysteem rechtsboven is versleten remblokken (ander contact), ABS midden onder.

Groet,

Robert
Robert
Actieve gebruiker
 
Berichten: 227
Geregistreerd: ma dec 16, 2002 9:27 pm
Woonplaats: Netherlands

Volgende

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron