Simpele oplossing voor kale typeplaatjes

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

Simpele oplossing voor kale typeplaatjes

Berichtdoor GijsB » vr mei 11, 2018 6:29 pm

Bij het reconditioneringsproces van mijn camper had ik te maken met een zwart kunststof typeplaatje waar de chroomkleurige letters helemaal zwart van waren geworden, ons welbekend van de bekende TX, TXE, GTS, V6 Injection en andere plaatjes op de C-stijl. Hoe krijg je die letters nu weer mooi chroom? Iemand tipte me via Facebook dat er chroomstiften bestaan en dat er goede ervaringen zijn met de Molotov Liquid Chrome 4mm. Besteld (kost ongeveer 7 euro) en inderdaad, het werkt perfect. Even ontvetten, inkleuren, uurtje laten drogen en voilà:

Afbeelding

Ik zou graag eens proberen of dit een verbleekte sierlijst rond voor- of achterruit van een R25 weer op kan halen. Kan me voorstellen dat het prima werkt.

Overigens had ik nog maar één LT28-plaatje over van de twee, en ze zijn bijna niet te vinden - tenzij je dik 50 euro betaalt. Na wat uitzoekwerk heb ik ze laten 3D-printen en het resultaat is heel fraai. Op de foto bovenaan het origineel, daaronder een kopie en daaronder een met de chroomstift ingekleurde kopie.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Saab 9-3 Aero Cabrio Abbott RHD, 2001
Peugeot 605 SLi 1994
VW LT 2.0 Westfalia Sven Hedin, 1979
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Re: Simpele oplossing voor kale typeplaatjes

Berichtdoor Jasper » vr mei 11, 2018 9:29 pm

Erg goed idee ! Gewoon via google te vinden?
11 Turbo + 25v6 automaat, 25 V6 Turbo Baccara , 25 Baccara , Alpine V6 Turbo, espace initiale paris 2007 automaat
Jasper
Actieve gebruiker

Berichtdoor Rudi » zo mei 13, 2018 7:37 am

Ziet er goed uit, vraag is natuurlijk wel hoelang dat chroomstift chroom mooi blijft maar zeker het proberen waard.

3-D printen zal ongetwijfeld een steeds grotere bijdrage gaan leveren voor dit soort klein volume zaken, lage omloopsnelheid dingen.

Vandaag maar eens gaan kijken hoeveel chroom er nog op mijn letters zit, eigenlijk nooit goed op gelet.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Robby » di mei 15, 2018 8:06 am

Rudi schreef:Ziet er goed uit, vraag is natuurlijk wel hoelang dat chroomstift chroom mooi blijft maar zeker het proberen waard.

Rudi

Misschien nog extra met blanke lak erover heen.

RJ.
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Berichtdoor thieuke » wo mei 16, 2018 7:26 am

Ik vind het wel stijlvol dat die letters vervagen.
GTS 1986
thieuke
Actieve gebruiker

Berichtdoor Jos » wo mei 16, 2018 10:08 am

De letters op de emblemen vervagen alleen bij de 'vroege' R25's. Het zijn de fase 1 tot een bepaald jaar (mogelijk tot fase 2). Een fase 2 met bv TXE of TX emblemen geeft geen probleem. Andere coating waarschijnlijk, misschien harder? Zelfs het Baccara-embleem heb je in 2 uitvoeringen maar beide wel 'resistent' voor poetsen.
Of ze de TS/GTS emblemen hebben aangepast voor fase 2 weet ik niet.
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen