Radio Renault inbouwen R25 GTX phase I

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

Radio Renault inbouwen R25 GTX phase I

Berichtdoor Job » zo dec 24, 2017 12:33 pm

Goedemiddag,

Omdat ik de eindeloos knipperende en van fel blauwe verlichting voorziene moderne radio in mijn 25 Phase I aardig zat begon te worden keek ik uit naar een Radio Renault.
Pas vond ik er een die ik voor een gunstige prijs over kon nemen compleet met originele kabels en zelfs met een test kabel om de radio te testen zonder dat hij is gemonteerd in de middenconsole, erg handig. Het betreft een Phase II radio.

Alles is goed en wel aangesloten en daarmee kon ik ook gelijk de kachel schuiven schoon maken en smeren.
Nu dient zich het volgende probleem aan: Het display van de computer is wel verlicht maar er verschijnt geen tekst behalve van de tijd een soms de temperatuur maar die blijven beiden 00:00 en 0,0.
Ik hoor bij het aanzetten van de radio wel ruis maar geen muziek omdat ik geen frequentie kan opzoeken omdat ik het display niet af kan lezen.

Ik vermoed zelf dat er geen communicatie is tussen de computer van de radio en de computer van de auto.

Ik zag dat het stekkertje wat vanaf de auto naar de computer(eerder ingeplugd in de kleine tijd/temperatuur display) gaat een draadje mist ten opzichte van een los vergelijkbaar stekkertje wat los in de doos zat. Misschien dat daar de fout in zit.
Nu is mijn vraag, heeft iemand de beschikking over het elektrisch aansluitschema van de radio en zijn er aanpassingen die moeten worden gedaan om een Phase II radio in een Phase I auto operationeel te krijgen? Ik zag dat hier al veel over geschreven is op het forum echter zijn alle afbeeldingen van schema`s en stekkers weggevallen door verjaring.

Bijgaand foto`s van de stekker die achterin de kleine tijd/temperatuur display zat(zwarte kleur) en de stekker die los bij de set zat en afgeknipt is maar misschien wel de juiste pen bezetting laat zien?

Alvast bedankt

-Job
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
-Renault 25 GTX van 1985
kleurnummer 116
Bruin stoffen interieur
165000km(veranderd dagelijks)
Job
Standaard gebruiker

Re: Radio Renault inbouwen R25 GTX phase I

Berichtdoor Jan » zo dec 24, 2017 11:01 pm

Heb je wel het display er bij gekocht?

Van good old Nico:

Display van een Phase 1 is in geen enkel geval aan te passen of te gebruiken voor een Phase 2 radio. De elektronische communicatie tussen de radio en het display is totaal anders. Niet mogelijk dus!
Een complete Phase 2 set in een monaco kan uiteraard wel, maar dan moet ook de display mee worden vervangen uit de donorauto.

viewtopic.php?f=3&t=4231&p=39685&hilit=radio+renault#p39685
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor GijsB » ma dec 25, 2017 8:10 am

Ik heb hier het boek 'Schema's elektrische installatie 1986' liggen, Job. Mag je zo lenen. Maar wat Jan zegt: phase I en phase 2 radio's zijn meer verschillend dan het uiterlijk doet vermoeden.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Saab 9-3 Aero Cabrio Abbott RHD, 2001
Peugeot 605 SLi 1994
VW LT 2.0 Westfalia Sven Hedin, 1979
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » ma dec 25, 2017 8:32 am

Als je een phase 2 radio en een phase 2 display hebt moet het wel werkend te krijgen zijn. Zo intelligent waren die auto's vroeger ook weer niet. Ik heb ook nog allerlei manuals en schema's liggen, mocht je er met de info van Gijs niet uitkomen dan zal ik ook eens kijken wat ik er allemaal over kan vinden.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor GijsB » ma dec 25, 2017 9:41 am

Volgens mij heb ik ook nog een fase 1 display liggen in de schuur, mag je hebben als je wilt om mee te experimenteren.
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Saab 9-3 Aero Cabrio Abbott RHD, 2001
Peugeot 605 SLi 1994
VW LT 2.0 Westfalia Sven Hedin, 1979
Citroën Visa Club, 1979
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor Job » ma dec 25, 2017 1:50 pm

@Jan, zoals ik schreef is het een complete inbouw set van een Phase II, display, stuurbediening, radio en alle aansluitkabels die benodigd zijn.

@Gijs, het is dus een complete set, het heeft al langer gefunctioneerd in een Phase II auto en is vaker in verschillende Phase II auto's ingebouwd, echter werkt het niet op mijn Phase I auto. Volgens het verhaal van Nico zou die Phase I display dan niet gaan werken Icm. de Phase II radio.
Die schemas zouden zeker van pas komen, ik heb alleen een beknopt schema in mijn P.H. Olving boek.

Wat ik echter wel vond bij het nader bestuderen (bladzijde 275/276 uit P.H. Olving ) zijn de aansluitingen en bijbehorende voedingen voor het stekkertje vanaf de auto. Volgens de lijst:
Voedingsstekker B
1 + verlichting
2 + accessoires
3 + voor contact
4 massa
5 massa buitentemperatuur
6 + buitentemperatuur

Omdat de zwarte stekker vanaf mijn auto genummerd is zie ik dat bij mij nr. 2 ontbreekt, een + voor accessoires, dat zou de voeding kunnen zijn van de computer.

Ik wil binnenkort eens kijken of wat hij gaat doen als ik de + voor accessoires aansluit in de stekker, mocht er dan nog geen vooruitgang zijn leen ik graag even de schema`s, super dat dit kan!. Eerst maar eens testen :D

-Job
-Renault 25 GTX van 1985
kleurnummer 116
Bruin stoffen interieur
Job
Standaard gebruiker

Berichtdoor Job » zo dec 31, 2017 2:30 pm

Wat een genot, een werkende Radio Renault! Nu snap ik wel waarom dit destijds de crème de la crème op het gebied van automobiele audio technologie was, het werkt super! De stuurbediening is zeer handig en veilig en ook het scherm is goed afleesbaar. `S Avonds in het donker is het nog leuker want dan zijn alle knopjes verlicht en wordt het nog gezelliger maak in de auto.

Het probleem zat dus in de stekker die zijn voorbereiding miste voor de RR en hem dus geen voeding gaf. Stekker voorzien van een geschakelde plus voor accessoires en zowaar deed hij het. Met dank aan Gijs voor de tip om de midden console iets naar achteren te schuiven voor de montage(schroeven onder de pook hoes, naast de voorstoelen en bij de voeten los) van de radio unit is er niets beschadigd of afgebroken.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het programmeren van de computer werkt ondanks dat ik de originele Nederlandstalige handleiding erbij kreeg. Hij vergeet geprogrammeerde zenders direct, misschien doe ik iets fout.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
-Renault 25 GTX van 1985
kleurnummer 116
Bruin stoffen interieur
Job
Standaard gebruiker

Berichtdoor Jan » ma jan 01, 2018 11:04 am

Oh jij hebt dat type.
Er is ook nog dit type...
Afbeelding
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Koen » ma jan 01, 2018 11:36 am

Job schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het programmeren van de computer werkt ondanks dat ik de originele Nederlandstalige handleiding erbij kreeg. Hij vergeet geprogrammeerde zenders direct, misschien doe ik iets fout.

Normaliter heeft de radio 2 inkomende plus-draden, een geschakelde plus voor de voeding en een 2e permanente plus-draad voor het geheugen. Als deze 2e er niet is zal hij idd geen enkele instelling behouden ...
Nog eens naar het schema en de schakeling kijken ? Zijn alle zekeringen voor de radio gecontroleerd ?
ex-2x R25 fase1 *TS '85 ('88 -'04) en *GTX '87 ('03 -'09)
Koen
Actieve gebruiker

Berichtdoor Rudi » ma jan 01, 2018 12:57 pm

Het vergeten van zenders klinkt inderdaad als een voedingsprobleem. Maar dat is vast oplosbaar, mooie upgrade in ieder geval.

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen