Stuurproblemen

Tips, vragen en suggesties over het onderhoud van en sleutelen aan de Renault 25

Moderator: Jasper

Stuurproblemen

Berichtdoor Sylvia » vr jun 24, 2011 2:41 pm

Hallo,
ik zal me eerst even voorstellen,mijn naam is Sylvia,en al 22 jaar een gelukkige eigenaar van een Renault 25 tx uit 1989.
Was al jaren een soort van sluip-bezoeker,maar nu sinds een paar dagen een gereigistreerd member.
Zoals ik zal schreef sinds zeer lange tijd een Renault 25 rijder(1e eigenaar)
De auto heeft af en toe wat kleine ouderdoms problemen,maar altijd kleine dingen,en al jaren rijden we als dikke vrienden overal naartoe,en rijden gaat nog net zo lekker als toen ik hem uit de showroom haalde!!
Maar nu...sinds kort begint het sturen steeds zwaarder te worden..ik heb hier in het forum ook al wat over gelezen...soms gaat het sturen heel licht,dan hoor ik meestal tijdens scherp draaien een geluid uit de stuurkolom komen,en dan gaat het sturen weer ineens zwaar.
Bij de garage word ik slecht behandeld,gooi er maar een nieuwe stuurkolom in,(wil ik best doen als het dit ook daadwerkelijk is) maar nu lees ik hier op het forum dat het ook andere kleine dingen kunnen zijn!
Geen zin ook om in een onverschillige garage hem te laten maken..Mevrouw Uw auto is dit niet meer waard..FOUT!!!...auto is inmiddels een volwaardig gezinslid geworden..hihi...weet hij veel!!! :mrgreen:
Mijn vraag is nu of er iemand een adres heeft,of de kennis om mijn auto (tegen betaling uiteraard) te maken,zodat ik weer kilometers kan gaan maken..ik kan nog geen afstand doen van mijn auto,en met een nieuwe heb ik niks!!!
Ik hoor het wel,alvast Bedankt

Groetjes,Sylvia
Sylvia
Gast

Re: Stuurproblemen

Berichtdoor Jos » vr jun 24, 2011 4:32 pm

Ik weet niet waar je vandaan moet komen meer 'onze' monteur kan er wel eens naar kijken. We hebben bijna alles liggen voor een directe reparatie. Wanneer het de lagers zijn dan is dat geen grote klus.

Groet Jos
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor GijsB » vr jun 24, 2011 5:21 pm

Het zit al een paar dagen in m'n kop maar dit is hèt moment om de nieuwe slogan te lanceren:

Jos Helpt U Bij Elke Renault Storing...
Gijs
Afbeelding
maar nog wel een:
Saab 9-3 Aero Cabrio Abbott RHD, 2001
Peugeot 407 Coupé 2.7 HDiF Féline, 2006
Peugeot 405 Mi16, 1994
GijsB
Sectie Moderator

Berichtdoor silvershadow » vr jun 24, 2011 5:35 pm

@ Gijs ;

Goede slogan,is daar uit je hoofd gekomen,die moeten er in houden
Komen er ook auto-stickers van of spandoeken?
Zo wel leuk zijn op je auto,als je een keer bij Jos bent geweest.
Harry Bergman- Wijchen
GTX,bj 1985.kl.nr 620 FP-JX-11 ,Fase 1
Chef du Soup/Chocolate
silvershadow
Actieve gebruiker

Berichtdoor Sylvia » wo jun 29, 2011 2:06 pm

Hallo jos,
Bedankt voor je reactie...
Ik woon in schijndel(NB) vlakbij Den bosch...sturen gaat inmiddels heel zwaar..en ook meen ik dan iets te horen bij het rechtervoorwiel.
mocht je een keer tijd hebben om hier naar te kijken,zou ik hier erg blij mee zijn..enne die sticker mag er dan natuurlijk op!!!! :mrgreen:

Groetjes,Sylvia
Sylvia
Gast

Berichtdoor Jos » vr jul 01, 2011 8:07 am

Ik woon globaal tussen Nijmegen en Arnhem (Haalderen), dus niet al te ver. Je kunt me evt een Pm sturen, kunnen we evt iets plannen.

Jos
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Sylvia » zo sep 04, 2011 12:20 pm

Hallo,

Hier een Update van onze stuurproblemen die we hadden met onze Renault.
Een aantal weken geleden zijn we bij Jos geweest,en inmiddels rijdt de auto weer als nieuw,ook hadden wij al van het begin af aan(al 21 jaar!!) problemen met het inhouden van de motor,als hij koud was.
Na vele tips van mensen..oa tempkabel los maken,bleef dit probleem maar duren.
En nu..Nadat de auto bij Jos&Romek is geweest,is het probleem verholpen,ik kan niet uitleggen hoe lastig dat was,en nu... als ik s'morgens de deur uitga..meteen probleemloos wegrijden,moest er zelfs aan wennen dat hij het niet meer deed.
Ook startte de auto voor de 2e keer erg moeilijk,je leert met deze klachten om te gaan,voor ons was het normaal,maar nu weet ik dat het anders kan!!
Hiervoor mijn complimenten aan Jos&Romek!!
Binnenkort gaat de auto weer terug naar Jos voor Deel2..de auto heeft nog wat kleine cosmetische mankementen,en hier wordt door Jos&Romek binnenkort ook aan gewerkt.
Ook willlen wij Jos bedanken voor zijn gastvrijheid,we werden zelfs van het station opgehaald!!
Al met al rijden wij weer vol tevredenheid in onze auto!!!

Groetjes van Sylvia&Jos...2 tevreden 25-fans! :D
Sylvia
Gast

Berichtdoor tschout » za aug 05, 2017 4:58 pm

Jos,
weet je nog wat toen de oorzaak was van de stuurproblemen.
ik zie nu ongeveer hetzelfde gebeuren.

mvg
tschout
tschout
Actieve gebruiker

Berichtdoor Jan » za aug 05, 2017 9:08 pm

Volgens mij had ik zoiets ook ooit eens. Als ik me niet vergis waren het de naaldlagers.

Maar ik zou wachten op het antwoord van Jos :mrgreen:
clio 3 phase 1 exception
Jan
Sectie Moderator

Berichtdoor Rudi » zo aug 06, 2017 8:01 am

De naaldlagers zijn in ieder geval een regelmatig terugkerend probleem. Resulteert in "hakerig" stuurgedrag. Zowel bij mijn vorige als huidige R25 al eens moeten vervangen. Het is geen moeilijke klus maar je bent wel even bezig. De lagertjes zijn ook niet duur (tenzij dit de laatste jaren veranderd is).

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Rudi » zo aug 06, 2017 8:08 am

Zojuist teruggevonden dat het alweer 12 jaar geleden is dat ik ze heb vervangen:

Afgelopen weekend eindelijk de lagers van de stuurkolom maar eens vervangen. Was het eigenlijk al twee jaar van plan, maar ja, typisch iets wat je makkelijk een week uit kunt stellen.

De auto stuurde altijd al wat zwaar en er zat een tikje in het stuur. De laatste weken zat het echter zo vast dat je het stuur met kracht moest ronddraaien en na de bocht ook weer terugdraaien. Toen ik begon met vervangen bleek de mat ook al vol met gruis van de lagers te liggen. Bij het vervangen bleken ze echt helemaal aan gort te zijn.

Resultaat na vervanging: de auto heeft nog nooit zo licht en precies gestuurd. De lagers waren binnen een dag leverbaar (77.03.090.293 Lager Bus Stuurhuis), je hebt er twee nodig, totaal 22,82 euro incl. BTW.

Vervanging wijst eigenlijk zichzelf. Haynes en vraagbaak hebben het over met een ronde pijp verwijderen of aanbrengen maar gewoon met een houtje of zo uit de stuurkolom slaan werkt ook prima (ze zijn toch al kapot). De nieuwe zijn met de hand en voorzichtig aanduwen met een tangetje of schroevedraaier makkelijk op hun plaats te krijgen.

Tip1: pak niet in de haast even de stuurpen (die heb je bij de hand en heeft de goede lengte) om de lagers eruit te meppen, je bent dan weer veel tijd kwijt om de tandjes er netjes in terug te vijlen!

Tip2: denk nooit in ik doe het vlug even tussendoor, kost altijd meer tijd dan rustig werken.

Rudi

Rudi
Afbeelding Renault 25 TX Manoir 1989
Rudi
Super gebruiker

Berichtdoor Ruud van Hooff » zo aug 06, 2017 8:40 am

Rudi schreef:Zojuist teruggevonden dat het alweer 12 jaar geleden is dat ik ze heb vervangen:

Afgelopen weekend eindelijk de lagers van de stuurkolom maar eens vervangen. Was het eigenlijk al twee jaar van plan, maar ja, typisch iets wat je makkelijk een week uit kunt stellen.

De auto stuurde altijd al wat zwaar en er zat een tikje in het stuur. De laatste weken zat het echter zo vast dat je het stuur met kracht moest ronddraaien en na de bocht ook weer terugdraaien. Toen ik begon met vervangen bleek de mat ook al vol met gruis van de lagers te liggen. Bij het vervangen bleken ze echt helemaal aan gort te zijn.

Resultaat na vervanging: de auto heeft nog nooit zo licht en precies gestuurd. De lagers waren binnen een dag leverbaar (77.03.090.293 Lager Bus Stuurhuis), je hebt er twee nodig, totaal 22,82 euro incl. BTW.

Vervanging wijst eigenlijk zichzelf. Haynes en vraagbaak hebben het over met een ronde pijp verwijderen of aanbrengen maar gewoon met een houtje of zo uit de stuurkolom slaan werkt ook prima (ze zijn toch al kapot). De nieuwe zijn met de hand en voorzichtig aanduwen met een tangetje of schroevedraaier makkelijk op hun plaats te krijgen.

Tip1: pak niet in de haast even de stuurpen (die heb je bij de hand en heeft de goede lengte) om de lagers eruit te meppen, je bent dan weer veel tijd kwijt om de tandjes er netjes in terug te vijlen!

Tip2: denk nooit in ik doe het vlug even tussendoor, kost altijd meer tijd dan rustig werken.

Rudi

Rudi

Info waar iets aan hebt !!!
Ruud

ZD-54-XT * R25 Baccara * 1991 * Autom.*II* 999 * 565.000 km * Lange winter en zomerslaap *
NR-889-P * Megane Estate Bose * 2017 * Autom.* Grijs Titanium * 006.000 km *
Ruud van Hooff
Super gebruiker

Berichtdoor tschout » ma aug 07, 2017 7:34 pm

Rudi

Hele goede tip: gelukt.
bovenste lager was helemaal ovaal en gaar
tschout
Actieve gebruiker

Keer terug naar Onderhoud & sleutelen