Op Marktplaats: CC-spul

Vraag & aanbod van Renault 25's en onderdelen

Moderator: Jan-Geert

Op Marktplaats: CC-spul

Berichtdoor §teven » wo dec 07, 2011 8:04 am

Moeilijk te vinden, daarom post ik het even speciaal hier. Er staat cruise control spul op Marktplaats te koop, voor de duidelijkheid: het is niet mijn advertentie. Klik hier, volgens mij niet helemaal compleet (schakelaartjes voor bij de pedalen en de stuurknopjes missen), maar misschien al een aardige set om mee te beginnen.

Afbeelding
§teven
Super gebruiker

Re: Op Marktplaats: CC-spul

Berichtdoor Robby » do dec 08, 2011 3:28 pm

Ik denk dat deze bovenstaande set niet compleet is. Los van de sensor voor onder de pedalen en stuur incl. bediening. De Homm compu is m.i. ook niet noodzakelijk (als zijnde onderdeel van de CC set), aangezien je deze sowieso al in je 25 hebt voor motormanagement.

Hieronder een afbeelding van een complete set (op stuur & bediening na, die zit in mn v6):

Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien hoort er nog een toerentalbegrenzer (relais) voor de computer bij. Nu kan het zijn dat deze geïntegreerd zit in
of de stuurcomputer van de CC
of het -zwarte onderdeel- met afgeknipte bedrading...

RJ.
ps. Ik vond het niet zo moeilijk te vinden, even een paar traptreden omhoog...... :P :mrgreen:
R25 V6 (160bhp) / R25 V6 Turbo (182bhp)
Robby
Site Admin

Berichtdoor Jos » do dec 08, 2011 4:45 pm

Incomplete sets heb ik ook voldoende. Het is meestal de lange kabelboom, met de juiste stekkers, die ontbreekt. Wellicht is ie na te maken.

Recentelijk heb ik een geheel complete gedemonteerd, kwam toch wel wat meer bij kijken dan ik dacht.

Jos
Rariteitenkabinet
Jos
Sectie Moderator

Berichtdoor Robby » di dec 13, 2011 1:12 pm

Jos schreef:Incomplete sets heb ik ook voldoende. Het is meestal de lange kabelboom, met de juiste stekkers, die ontbreekt. Wellicht is ie na te maken.

Recentelijk heb ik een geheel complete gedemonteerd, kwam toch wel wat meer bij kijken dan ik dacht.
Jos

Eigenlijk had je toen gelijk foto's moeten nemen van de positie van de bekabeling :wink: Ik weet wel, daar denken we allemaal niet zo snel aan, maar wel ideaal voor de kennisopbouw/deling en inbouw op een (veel) later tijdstip 8)

RJ.

Edit: volgens mij zou de kabelboom ook terug te vinden moeten zijn op een van de tekeningen in de MR boeken. In de MR boeken die ik zelf heb ben ik het nog niet tegengekomen. Misschien heeft iemand anders een illustratie, en ter publicatie?
Robby
Site Admin

Berichtdoor Anne » ma apr 08, 2019 8:11 pm

Robby schreef:Eigenlijk had je toen gelijk foto's moeten nemen van de positie van de bekabeling :wink: Ik weet wel, daar denken we allemaal niet zo snel aan, maar wel ideaal voor de kennisopbouw/deling en inbouw op een (veel) later tijdstip 8)

Ik trek dit topic even uit de klei om wat foto's van de illustere kabelboom te presenteren. :)
Ik ben bezig de complete CC uit de donor Baccara over te bouwen naar mijn V6 Injection.

Kabelboom
Ik had de stekkers vooraan de auto loshangen waar de kabel het chassis in gaat maar waar gaat de kabelboom naartoe, was de grote vraag.
cc kabelboom.JPG

cc kabelboom 2.JPG

Uitgebreid onder de auto gekeken. Ik zag wel een kabelboom maar die is van het ABS.
In de chassisbalk waar de CC-kabelboom ingaat zaten wat kleine rond gaatjes. Die bracht mij op het idee om zo'n gat op te boren en er een endoscoop in te steken. Verder richting schutbord nog een gat gemaakt en toen kon ik zien dat de kabelboom de voetenruimte van de passagier in gaat.
Toen de isolatie daar in de auto verwijderd welke vastzit met van die heerlijke klote doppen die je niet zonder geweld loskrijgt.
De kabelboom loopt dan omhoog naar rechtsboven (in de auto gezien) onder het dashboard.
de kabelboom 8.JPG

de kabelboom 2.JPG

Mijn V6 injection blijkt ook al zo'n kabel te hebben maar dan zonder draden voor de CC. De CC heeft dus niet een eigen kabelboom.
Het eruit trekken was the easy part, er weer in was een uitdaging. Ik heb geprobeerd de kabelboom eerst in te tapen. Dit was geen succes want plakte teveel. Wellicht dat vastzetten van de aftakkingen met tyre wraps wel helpt.
Er zat niets anders op dan beetje bij beetje de kabel en aftakkingen het gat in te drukken. Het gat in de auto, niet die in de chassisbalk vooraan de auto omdat de kabelboom een 90 graden dop heeft die in de vloer steekt. Die ga je nooit door de chassisbalk heen krijgen tenzij je de dop eraf sloopt.

De eerste keer had ik een kabeltje te pakken vooraan de auto maar trok de boel steeds vast. Gewoon opnieuw beginnen totdat het lukt. De tweede keer was het wel raak.

Verdere bedrading
Op de plek van de hoofdschakelaar had ik dus een afdichtkapje in mijn V6 injection. Als je die omhoog wipt dan blijkt de stekker voor de hoofdschakelaar daar onderaan ingeklikt. :-)
hoofdschakelaar 1.JPG

hoofdschakelaar 2.JPG

Onder de kappen van de stuurkolom ligt al een rond en een plat stekkertje voor de knoppen op het stuur. Ik heb het Baccara stuur erop gezet.
Boven het dashboardkastje is al een stekker aanwezig voor de rekeneenheid.

Remlichtschakelaar
Voor de CC is een tweede remlichtschakelaar aanwezig. Er zit een los stukje bedrading tussen remlichtschakelaar(s) en een hoofdstekker. Kwestie van tweede remlichtschakelaar plaatsen (het gat is uiteraard aanwezig) + stukje bedrading voor twee schakelaars. Dit wijst zichzelf.

Compressor
De compressor zit onder de rechter koplamp. De lange kabelboom heeft een aftakking naar de compressor.

Relais
Mijn V6 injection had al relais op dezelfde plek als de Baccara maar dan een andere. Een zwart Cartier relais ipv van Hella.
relais cc.JPG

Eerst maar eens gekeken of het ging werken met het bestaande relais. Helaas niet.
Ik was bang dat het dashboard los moest om erbij te kunnen maar dit bleek niet nodig. Je moet de draaiknop van de verlichtingafstelling verwijderen. Dit is nu je kijkgat. Het relais zit daarboven. Met de afdekplaat onder het stuur los kun je daar je hand in steken en het schroefje van het relais met een TX-20 bit met kort verlengstukje met de hand losdraaien. Nu kun je relais naar beneden trekken en de andere erop plaatsen.
Bij aanzetten hoofdschakelaar hoorde ik nu een hoopgevende klik van het relais. Proefrit gemaakt en hij werkt! :D

Het addertje onder het gras
Er zijn wat andere zaken die nu niet meer werken. De watertemp en oliedruk/peil-meter.
De bekabeling weer even gecontroleerd en toen bedacht ik mij, ja de CC-kabelboom heeft een stekker vooraan de auto die niet meer past en die is van de kabelboom van de temp. sensor en oliedruk.
De volgende stap is nu dat stuk kabelboom ook ga overbouwen uit de donor. Misschien moet ik dan nog veel meer overbouwen omdat daar ook weer ander zaken op zitten maar dat was ik toch al van plan omdat ik mijn V6 injection met handbak om ga bouwen naar de automaat uit de donor Baccara en die heeft een rekeneenheid en stuk kabelboom voor de automaat.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 (608)
Clio 1.4 RN 1993 (995)

gehad: Safrane V6 1995 aut. (777), Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Actieve gebruiker

Berichtdoor Anne » do mei 16, 2019 4:57 pm

De kabelboom die onder de motor doorloopt vervangen door die van de Baccara was inderdaad voldoende om de meters weer werkend te krijgen.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989 (608)
Clio 1.4 RN 1993 (995)

gehad: Safrane V6 1995 aut. (777), Safrane 2.5 RXT aut. 1998 (903), Laguna V6 aut. 1994 (777), R21 2.2 GTX aut. 1990
Anne
Actieve gebruiker

Berichtdoor Robby » vr mei 17, 2019 5:07 pm

Mooie aanvulling Anne.
Eigenlijk tevens mooi voor in een instructie topic.
Robby
Site Admin

Keer terug naar Te koop gevraagd / aangeboden